Koopgids

Koopgids wearables

20 september 2017

20 september 2017

Loop je verloren tussen de rekken met draagbare elektronische gadgets als sporthorloges, fitnessarmbandjes en smartwatches? Overloop dan deze kooptips om uit te maken wat jij precies nodig hebt. Kies vervolgens met behulp van onze koopwijzer een model en type naar jouw smaak en budget.

Activiteitentrackers

Benieuwd hoeveel (of hoe weinig) jij zoal beweegt op een dag en hoeveel calorieën je daarbij verbrandt? Of wil je weleens de grafiek zien van je hartslag of je slaappatroon? Dan is een fitness- of activiteitentracker allicht iets voor jou. Die slimme apparaatjes met bijbehorende app meten het aantal stappen dat je zet, de afstand die je aflegt, hoogtemeters die je overwint en calorieën die je verbrandt. De meeste kunnen ook je je slaappatroon registreren en in een grafiek weergeven. De high-endmodellen beschikken over extra’s als een polsslagmeter, gps enz. Sommige types kunnen mee in het zwembad.

De clips of armbandjes houden niet alleen je lichaamsbeweging bij, maar fungeren ook als personal coach. Ze geven signalen als je bepaalde tijd stilzit of delen complimentjes uit zodra je een bepaald doel hebt bereikt. Dat geeft jou misschien dat extra duwtje in de rug om aan je conditie te werken. Via de bijbehorende app kan je je dagelijkse prestaties delen met vrienden in speciale communities of op sociale netwerksites, wat ook erg stimulerend kan werken.

Laat je bij de aankoop van een activiteitentracker niet louter leiden door de prijs. Duurder betekent niet noodzakelijk beter. Wel bieden duurdere modellen doorgaans meer mogelijkheden en snufjes. Maak eerst voor jezelf uit wat je precies allemaal wilt meten met je tracker, en kijk in onze koopwijzer welke modellen op die punten sterk scoren.

Pro

  • Fitness trackers zijn relatief goedkoop, en dat aantrekkelijke prijskaartje maakt de apparaatjes bijzonder populair bij het grote publiek. Onze test toont bovendien aan dat je al voor weinig geld een uitstekende tracker kunt kopen die je comfortabel altijd en overal kunt dragen.

Contra

  • De meeste trackers beperken tot basic stappentelling, afstandsmeting en schatting van je calorieverbruik.
  • Ze herkennen niet altijd alle sportactiviteiten. Zo kan het frustrerend zijn dat je na een drietal uur zweten op je koersfiets te horen krijgt dat je het equivalent van enkele honderden stappen hebt gezet.

Hier moet je op letten:

Stappenteller

Een van de basisfuncties van activiteitentrackers is het tellen van je stappen. Maar opgelet: als je met je armen zwaait, kunnen de sensoren dat opvatten als stappen en krijg je een vertekende telling.

Als je veel verschillende sporten beoefent, kies dan voor een tracker die zich automatisch kan instellen op de activiteit die je aan het doen bent: lopen, fietsen, zwemmen enz.

Afstandsmeting
Activiteitentrackers gaan uit van een gemiddelde staplengte om te bepalen welke afstand je aflegt. Je kunt je persoonlijke paslengte ingeven om de meting preciezer te maken, maar meestal moet je de afstandsmeting toch met een flinke korrel zout nemen. Is het voor jou belangrijk het exacte aantal afgelegde kilometers te weten zonder je smartphone mee te moeten nemen, kies dan voor een tracker met ingebouwde gps. Opgelet: verwar dit niet met gps-functionaliteit. Trackers die daarmee zijn uitgerust, communiceren via bluetooth met de gps van je smartphone. Ook accuraat, maar het betekent wel dat je je telefoon op zak moet hebben tijdens de activiteit of de sportinspanning, wat niet zo praktisch is. Hou er ook rekening mee dat een gps enkel je kilometers buitenshuis registreert. Hoeveel je rondstapt op kantoor of thuis zal hij je niet vertellen.
Hoogtemeting

Doe je veel bergwandelingen, check dan of je tracker een ingebouwde hoogtemeter heeft. Die detecteert wanneer je de trap oploopt of een berg beklimt, en houdt je verticale meters bij, meestal uitgedrukt per drie meter als verdiepingen.

Hartslagmeting

Fabrikanten van trackers pakken graag uit met hartslagmeting, maar eigenlijk gaat het om een polsslagmeter. Verwacht niet dat die even accuraat werkt als een hartslagmonitor in de vorm van een riem met elektroden die je om de borst draagt. Voor een zo getrouw mogelijke meting moet de tracker goed strak rond je pols zitten, niet op het polsbeen, maar zo’n 2 à 3 cm daar vandaan op de voorarm.

Slaapmonitoring

Trackers kunnen de bewegingen registreren die je maakt tijdens je slaap en aan de hand daarvan je slaapcyclus weergeven op een tijdlijn. Als slaapdoel stellen vrijwel alle trackers 8 uur voorop. De slaapbehoefte verschilt echter van mens tot mens en varieert met de leeftijd. Slaapexperts bevelen 7 tot 9 uur slaap aan voor volwassenen, ben je een 65-plusser, dan kan je genoeg hebben aan 5 à 6 uur.

Calorieën tellen

Als je een fitnessarmband voor het eerst in gebruik neemt, zal hij vragen naar je leeftijd, geslacht, gewicht en lichaamslengte. Op basis van die gegevens kan hij inschatten hoeveel calorieën je hebt verbrand. Geef je ook in wat je eet en drinkt, dan is de berekening al iets betrouwbaarder, maar echt accuraat is ze nooit. Onze test wees uit dat slechts een minderheid van de trackers het calorieverbruik min of meer realistisch weergeven.

Batterijverbruik

In de meeste trackers zit een heroplaadbare batterij. Afhankelijk van hoeveel energieopslorpende functies de tracker biedt, zal je die na 3 tot 14 dagen moeten opladen. De praktijk leert dat je de batterij mettertijd steeds vaker moet opladen, tot bijna dagelijks. Snel leeglopende batterijen zijn een van de redenen waarom fitnesstrackers na enige tijd ongebruikt in de lade blijven liggen.

Een universeel oplaadsysteem is er helaas niet, en ook dat is een groot euvel. Je neemt het best altijd het speciale kabeltje mee, zodat je kunt bijtanken als je tracker zonder stroom valt.

Modellen met wegwerpbatterij blijven veel langer operationeel. Naargelang van het gebruik en het aantal snufjes op de tracker zal je pas na een half tot anderhalf jaar een verse batterij moeten kopen. Vraag wel waar je nieuwe batterijen kan kopen, want voor sommige modellen kan je die enkel online bestellen.

Fabricagekwaliteit
Een activiteitentracker zit meestel heel de dag door om je pols, soms ook ’s nachts als je hem gebruikt om je slaapritme te registreren of om je door een zachte trilling te wekken. Hij kan daarom maar beter stevig gebouwd zijn, en dat is nu net het pijnpunt bij veel modellen. Het polsriempje en de sluiting verslijten meestal erg snel. Sommige modellen zijn degelijker vervaardigd en afgewerkt, maar dat voel je dan meteen in de prijs. En een duurzaam lederen bandje is ook minder geschikt als je je veel in het zweet sport.
Synchronisatie met smartphone of pc
Hou je graag tijdens je activiteiten constant je gegevens in het oog, ga dan voor een polsband met een schermpje. Anders is het afwachten tot je de resultaten van je beweegsessie op je smartphone of computer kan bekijken. Het doorsluizen van die data verloopt niet bij alle trackers even vlot, hebben we in onze test van synchronisatiesnelheid vastgesteld.