Hoe wij testen

Hoe testen wij smartphones?

15 februari 2018
Hoe wij smartphones testen

15 februari 2018
Elk jaar testen wij gemiddeld 80 smartphones aan de hand van een 150-tal criteria. Hoe we precies te werk gaan, ontdek je in dit dossier.

Stevigheid en waterbestendigheid

Naast de fabricagekwaliteit beoordelen we ook de schok-, kras- en waterbestendigheid van de smartphones.

Voor de beoordeling van de schokbestendigheid laten we elk toestel 100 keer vallen van op 80 cm hoogte. We stoppen het in een doos die om haar as draait en binnenin bekleed is met tegels om een val op de vloer na te bootsen. De doos draait 50 keer rond, zodat de smartphone 100 keer valt. Daarna geven we een score op basis van de schade die we vaststellen (een gebarsten maar nog bruikbaar scherm, een onbruikbaar scherm, een kapotte cover enz.).

De waterbestendigheid testen we door elke smartphone 5 minuten lang bloot te stellen aan flinke “stortregen” (7,2 l water per uur). Meteen daarna controleren we de staat waarin hij verkeert. Twee en drie dagen later controleren we opnieuw of eventuele storingen intussen verdwenen zijn. Op basis van de eventuele schade kennen we een score toe.

Waterdichte smartphones (met IP67-68 certificering) dompelen we gedurende 30 minuten onder in water op een diepte van 1 of 1,5 m, afhankelijk van hun waterdichtheidsklasse. Zo controleren we of de opgegeven specificaties wel kloppen. Smartphones zonder die certificering moeten deze test niet ondergaan.