Hoe wij testen

Hoe testen wij smartphones?

15 februari 2018
Hoe wij smartphones testen

15 februari 2018
Elk jaar testen wij gemiddeld 80 smartphones aan de hand van een 150-tal criteria. Hoe we precies te werk gaan, ontdek je in dit dossier.

Beoordeling en weging van de tests

In onze koopwijzer krijgt elke smartphone een score op 100. Die is het resultaat van een heleboel tests, waarvan we de resultaten laten doorwegen naargelang van hun belang. Dit is het aandeel van de verschillende tests in de eindscore:

  • Surfen: 12,6 %
  • Sms en e-mail (gebruiksgemak van het klavier en van de sms- en e-mailfunctie): 11,7 %
  • Camera (beeldkwaliteit, focussnelheid, speciale functies en gebruiksgemak): 11,6 %
  • Scherm (zichtbaarheid en reactiviteit van het touchscreen): 10,1 %
  • Bellen (gesprekskwaliteit en gebruiksgemak): 10,8 %
  • Muziek (geluidskwaliteit via de luidsprekers en de meegeleverde oortjes, gebruiksgemak van de mp3-speler): 9 %
  • Merkbetrouwbaarheid: 6,3 %
  • Batterij (autonomie en laadtijd): 5,8 %
  • Beeld- en geluidskwaliteit van video-opnames: 5,5 %
  • Gps (nauwkeurigheid en gebruiksgemak): 3,6 %
  • Connectiviteit (ondersteunde netwerken en verbindingen, NFC, bluetooth, geheugenkaartlezer enz.): 2 %
  • Intern geheugen: 1,9 %
  • Stevigheid, water- en valbestendigheid: 1,4 %
  • Andere (draagbaarheid, netwerkgevoeligheid van de antenne, kwaliteit van de luidsprekers, aansluitingen): 7,6 %

93,7 % van de eindscore dus berust op onze tests in het labo. De overige 6,3 % is gebaseerd op de betrouwbaarheid van het merk volgens onze tevredenheidsenquêtes bij meer dan 55 000 consumenten. Wij berekenden een betrouwbaarheidsscore aan de hand van een vragenlijst, rekening houdend met de leeftijd van hun toestel, de staat bij aankoop (nieuw of tweedehands), de aard en de ernst van de vastgestelde problemen (de batterijautonomie, een defecte lader, een kapot scherm, een kapotte knop, een probleem met de simkaart- of de micro-SD-kaartlezer) en het aantal keren dat die problemen zich voordeden.