Hoe wij testen

Hoe testen wij smartphones?

15 februari 2018
Hoe wij smartphones testen

Elk jaar testen wij gemiddeld 80 smartphones aan de hand van een 150-tal criteria. Hoe we precies te werk gaan, ontdek je in dit dossier.

Beoordeling en weging van de tests

In onze koopwijzer krijgt elke smartphone een score op 100. Die is het resultaat van een heleboel tests, waarvan we de resultaten laten doorwegen naargelang van hun belang. Dit is het aandeel van de verschillende tests in de eindscore:

  • Foto- en videoprestaties: 25 %
  • Batterij: 15 %
  • Scherm: 15 %
  • Stevigheid: 10 %
  • Processor en RAM: 7,5 %
  • Geluid: 7,5 %
  • Merkbetrouwbaarheid: 5 %
  • Gebruiksgemak: 5 %
  • Connectiviteit (ondersteunde netwerken en verbindingen, NFC, bluetooth, geheugenkaartlezer enz.): 5 %
  • Gesprekskwaliteit: 2 %
  • Veiligheid: 2 %
  • Bescherming gegevens: 1 %

95 % van de eindscore berust dus op onze tests in het labo. De overige 5 % is gebaseerd op de betrouwbaarheid van het merk volgens onze tevredenheidsenquêtes bij meer dan 55 000 consumenten. Wij berekenden een betrouwbaarheidsscore aan de hand van een vragenlijst, rekening houdend met de leeftijd van hun toestel, de staat bij aankoop (nieuw of tweedehands), de aard en de ernst van de vastgestelde problemen (de batterijautonomie, een defecte lader, een kapot scherm, een kapotte knop, een probleem met de simkaart- of de micro-SD-kaartlezer) en het aantal keren dat die problemen zich voordeden.