Dossier

Wat is de QR-code?

12 november 2015
code qr

12 november 2015

De QR-code is een streepjescode die informatie bevat of die u kan doorverwijzen naar een website. Een woordje uitleg.

De QR-code, ofwel Quick Response-code, bestaat al meer dan 10 jaar in Japan en begint nu ook op te komen in België. Hij heeft de vorm van een vierkant zwart-wit pictogram dat lijkt op een streepjescode. Hij bevat informatie in de vorm van tekst of kan de consument, via een link, doorverwijzen naar een website of een pagina met inhoud (foto's, muziek, video).

Steeds meer reclame is uitgerust met dit soort codes. Bovendien hebben sommige openbare plaatsen in grote steden (zoals in Brussel) QR-codes om een nieuw soort informatie te geven aan de burgers.

 

Hoe werkt hij?

Om een QR-code te kunnen lezen, moet u aan bepaalde criteria voldoen: ten eerste een gsm hebben met een fototoestel, vervolgens een applicatie hebben geïnstalleerd die een QR-code kan ontcijferen. Ten slotte moet u over een mobiele internetverbinding (wifi of 3G) beschikken, anders wordt het moeilijk om een website te raadplegen.

Om een eenvoudige tekst te ontcijferen hebt u echter geen internetverbinding nodig: als u een foto van de QR neemt, verschijnt de erin gecodeerde tekst op het scherm.
Deze QR verwijst naar de site van Test-Aankoop


Deze QR bevat een tekst

 

Hoe kunt u een QR-code aanmaken?

Er bestaan talrijke websites die u aanbieden om QR-codes aan te maken. U voert gewoon een websiteadres in, of een persoonlijke tekst, die dan wordt omgezet in een QR-code. U kunt hem vervolgens naar wens gebruiken.

 

Is het nuttig?

Op het eerste gezicht is het niet duidelijk hoe dit voor de consument nuttig kan zijn. Vooral omdat in België het gebruik van mobiel internet eerder beperkt blijft en slechts 1 persoon op 5 een smartphone heeft.

De QR-code geeft de gebruiker dus een gevoel van exclusiviteit en voorrecht, want hij weet dat niet iedereen direct toegang heeft tot deze gecodeerde informatie. Enkele kunstenaars hebben trouwens deze gelegenheid aangegrepen om hun kunstwerken ermee te signeren of een gecodeerde boodschap door te geven. Met de peperdure prijzen van mobiele roaming is het uiteraard niet aan te raden om QR-codes te lezen in het buitenland.

Het gaat dus gewoonweg om een nieuwe communicatietechniek die in de marketing wordt gebruikt, maar die ook de weg zou kunnen bereiden voor bepaalde nuttige diensten. De tijd zal uitwijzen of de QR-codes zich verder zullen ontwikkelen of dat het gewoonweg om een modegril gaat.

Afdrukken Versturen via e-mail