Dossier

Hoe verander je van operator?

18 december 2018
van operator veranderen

18 december 2018

Je wil van telecomoperator veranderen. Riskeer je een schadevergoeding te moeten betalen?

Elk telecomabonnement kan zonder schadevergoeding worden opgezegd mits het in acht nemen van de opzegtermijn. In geval van een contract van bepaalde duur bedraagt die 6 maanden, doorgaans kan je bij contracten van onbepaalde duur al na 1 maand gratis opzeggen. 

Voor je smartphone of vaste lijn

Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.

Stuur na de bevestiging van de activering van je nieuwe abonnement voor de zekerheid een bevestiging van je opzegging naar je oude operator om overlapping te vermijden. Dat kan simpelweg via een e-mail.

Voor tv, internet of een pack

Als je een pack hebt waarin minstens internet en/of digitale tv is begrepen, kun je sinds juli 2017 gemakkelijk van telecomoperator veranderen met de Easy Switch-procedure. Vermeld bij de aanvraag van een nieuw abonnement duidelijk je zogeheten “Switch ID”, dat je op je facturen terugvindt.

Dat gebruikersnummer verschaft je nieuwe operator alle nodige gegevens om je abonnement bij je huidige operator op te zeggen. Zo hoef je zelf helemaal niets meer te doen. Je nieuwe operator regelt alles wat bij de overstap komt kijken, rechtstreeks met de vorige.