Nieuws

Gps-bug WNRO sinds 7 april

09 april 2019

09 april 2019
Sinds afgelopen zondag, 7 april, lopen oudere gps-navigatiesystemen het risico niet meer helemaal correct te functioneren. Tussen 6 en 7 april sprong het weeknummer in gps-systemen namelijk weer op nul door de WNRO-bug (Week Number Rollover) en dat kan vervelende gevolgen hebben.

Om je aankomsttijd te bepalen en soms ook om je locatie te bepalen is je navigatiesysteem afhankelijk van een satellietsignaal. Dat signaal bevat de datum, de tijd en ook een weeknummer. Op 7 april sprong dit weeknummer weer op nul. Een beetje vergelijkbaar met de kilometerteller in je wagen die na 99 999 kilometer weer op nul zou springen.

Het is niet zeker hoe de software in je navigatiesysteem daarop zal reageren. TomTom meldt dat bij sommige modellen de klok niet goed meer kan werken of dat de verwachte aankomsttijd niet meer wordt weergeven. Maar net zo goed begeeft je hele gps-systeem het.

Welke apparaten lopen risico?

Vooral oudere apparaten lopen risico om hinder te ondervinden. Zowel losse gps-toestellen als ingebouwde. Fabrikanten zeggen helaas niet over welke modellen het zou kunnen gaan. Opgelet, ook oudere fietsnavigatiesystemen horen tot de risicogroep. Smartphones waarop je navigatie-apps gebruikt, zijn meestal al voorzien van recente software en lopen daarom geen risico.

Doe een update als je kunt

In veel gevallen is het probleem op te lossen met een update van de software. Is dit niet mogelijk en ondervind je problemen sinds 7 april , neem dan contact op met de fabrikant om te vragen of er een oplossing mogelijk is.

Reactie van de fabrikanten

We hebben de belangrijkste fabrikanten van navigatietoestellen gevraagd naar mogelijke problemen en eventuele oplossingen met hun navigatiesystemen.

TomTom
  • TomTom geeft aan dat sommige oudere modellen een software-update nodig hebben.
  • Op deze webpagina van TomTom check je aan de hand van het serienummer op je apparaat of er een update beschikbaar is.
  • Voor enkele modellen ouder dan 8 jaar heeft TomTom geen update. Deze systemen kunnen je nog wel gewoon navigeren en geven de resterende reistijd aan, maar de klok en de verwachte aankomsttijd worden niet weergegeven.
  • Je krijgt korting van TomTom als je een oud systeem vervangt.
Garmin
  • Garmin geeft aan uitgebreide tests te hebben uitgevoerd op huidige en oudere toestellen. Daaruit blijkt dat het merendeel van de Garmin GPS-toestellen geen problemen zal ondervinden.
  • Consumenten die na 6 april problemen hebben met een product kunnen contact opnemen met het Garmin Customer Support Center of bellen naar Garmin Customer Support op 02 663 78 03.
Mio en Navman
  • Mio en Navman geven aan dat bijna alle producten die door Mio en Navman zijn getest probleemloos blijven werken.
  • Bij de Navman 5000 LM, de Mio Spirit 7700 en modellen uit de Spirit 5000 serie kunnen na 6 april de tijd en datum mogelijk onjuist worden aangeven. Bij deze modellen kan het ook langer duren voordat de sattelieten worden gevonden.
  • Er wordt gewerkt aan een update om dit probleem te verhelpen. Deze is beschikbaar op de website van Mio.
  • Met vragen of problemen kun je kunt contact opnemen met customer service:

    Nederland +31 (0) 20 7946978

    België +32 (0) 787 99588.

    Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00-13.00 en 14.00-17.00 uur.
Grundig
  • Grundig geeft aan dat het probleem alleen zijn weerslag zal hebben op de datum.
  • Waarschijnlijk zullen de systemen verder wel blijven functioneren.
  • Via de website van Grundig wordt er een update aangeboden.
  • Voor vragen en ondersteuning kun je mailen naar de importeur van Grundig via service@edco.nl.

Geen hulp? Meld het!

Vind je geen gehoor bij de fabrikant? Meld het dan via onze klachtenbox.

Ga naar de klachtenbox