Koopgids

Koopgids gps

08 juni 2016
gps auto

08 juni 2016

Waar moet u op letten bij uw keuze? Welke vragen moet u zich stellen om het meest geschikte model te vinden? In onze aankoopgids vindt u meer uitleg en advies.

 

Welke kaarten hebt u nodig?

Een goede kaartweergave is uiteraard essentieel voor de kwaliteit van de navigatie. Dit is een belangrijk aspect waarmee u rekening moet houden bij de aankoop.

Recente kaarten
Welk merk van gps u ook hebt, de kaarten zijn hoe dan ook afkomstig van een van de twee grote wereldwijde kaartenaanbieders (Navteq van Nokia en TeleAtlas van TomTom). Het is niet zo belangrijk waar uw kaarten vandaan komen, als ze maar vrij recent zijn: elke maand komen er bijvoorbeeld maar liefst 100 ronde punten bij in de EU. Jammer genoeg staat de productiedatum van de kaart zelden op de verpakking.
Dekking
Ga na welke landen de kaart dekt: gewoonlijk ofwel België, ofwel de Benelux of Europa. Bestaat de kans dat u de komende 5 jaar ook buiten de Benelux rijdt, neem dan meteen een kaart van heel Europa. Weet wel dat kaarten van Europa niet altijd de voormalige Oostbloklanden omvatten. Enkele modellen bieden behalve een kaart van Europa ook een kaart van de Verenigde Staten en Canada aan.
Updates
Wat men ook beweert, een update om de twee jaar volstaat ruimschoots. Hoe dan ook vinden wij dat uw aankoop recht zou moeten geven op gratis updates gedurende minstens 10 jaar. Helaas is dat nog lang niet het geval.
Verkeersinformatie
De gps geeft in realtime informatie over het verkeer, het aantal kilometers file, de vertraging op uw traject en eventuele alternatieve routes. De meeste modellen hebben standaard of als optie TMC-ontvangst (Traffic Message Channel). Het navigatiesysteem baseert zich dan op de radioberichten om uw route aan te passen aan de omstandigheden.
De laatste generatie gps-toestellen baseert zich ook op informatie van de gsm-operatoren om verkeersinformatie in realtime te geven. De gsm-operatoren kunnen immers meteen vertragingen detecteren aan de hand van de snelheid en concentratie van hun abonnees.