Dossier

Koopgids losse gps voor de wagen

30 juni 2015
Koopgids losse gps voor de wagen

Gps-toestellen zijn erg handig en worden steeds goedkoper. Er zijn al modellen die minder dan € 100 kosten. Of hebt u meer baat bij een gps-app op uw smartphone?

Extra functies

Constante verkeersinformatie

Veel gps-toestellen bieden tegenwoordig verkeersinformatie aan via een van de technologieën die we hieronder beschrijven. Deze functie kan heel nuttig zijn, maar de ervaring leert dat wanneer een belangrijke verkeersader dichtslibt, de sluipwegen ook snel verzadigd zijn. Er zijn drie gangbare systemen: TMC, DAB+ en een internetverbinding.

TMC (Traffic Message Channel) is het oudste systeem op de markt en werkt via het FM-radionetwerk. Dit betekent dat er een extra signaal met verkeersinformatie wordt meegestuurd via het radionetwerk. TMC werkt met een antenne die tegenwoordig in de laadkabel van het toestel zit. Soms moet u bijbetalen voor deze antenne. De kwaliteit van TMC is niet bijster goed en is ook enkel relevant op grote wegen. De informatie komt van overheidsinstanties, meetpunten langs snelwegen en politie-informatie. Ongeveer elke 10 minuten wordt de verkeersinformatie geüpdatet. Dit kan bij accordeonfiles een probleem zijn, omdat de informatie al verouderd is wanneer de bestuurder haar ontvangt.

DAB+ (Digital Audio Broadcast) is de digitale variant van het FM-signaal (zie hierboven). De gegevens worden weliswaar doorgestuurd via een bepaalde radiofrequentie, maar bij DAB+ is de informatiedichtheid veel groter. Daarom duurt een update maximaal 2 minuten. Dit systeem wordt gevoed door bijkomende bronnen, zoals Nokia Here. De informatie wordt aangekocht en verspreid onder de gebruikers.

Internetverbinding. De meest accurate verkeersinformatie komt binnen via een dataverbinding (3G of 4G). Dat werkt op twee manieren. Ofwel zit er een simkaart in het gps-toestel en wordt de verkeersinformatie rechtstreeks via een 3G- of 4G-module binnengehaald. Het nadeel van dit systeem is dat u constant de internetverbinding van uw smartphone moet gebruiken. Bovendien betaalt u roamingtarieven zodra u de grens oversteekt.

Het systeem werkt in twee richtingen. Omdat uw positie en snelheid worden doorgegeven aan de verkeersserver, ontvangt u alleen informatie die relevant is voor u. Overigens werkt u op die manier ook mee aan de accuraatheid van de informatie.

Het voordeel van verkeersinformatie in real time is vaak slechts theoretisch: de toestellen zullen u laten omrijden via alternatieve routes die op hun beurt zeer snel verzadigd zullen zijn.

Waarschuwing voor flitspalen

De meeste gps-systemen detecteren flitspalen. In Frankrijk, Zwitserland en Duitsland is deze functie verboden en staan er zware straffen op het gebruik ervan. Maar geen paniek: de bedoeling is vooral de fabrikanten te dwingen deze informatie weg te laten in de nieuwe modellen. In heel wat toestellen kan deze functie per land worden uitgeschakeld. Sommige abonnementen bieden de dienst Coyote aan. Die geeft aan waar de mobiele snelheidscontroles staan die andere gebruikers zijn tegengekomen.

Herkennen van gesproken commando’s

Bij sommige modellen kunt u met enkele sleutelwoorden uw vragen mondeling stellen. Dat is handig, omdat u tijdens het rijden de handen niet vrij hebt. Niet alle modellen presteren even goed. Sommige herkennen bijvoorbeeld weinig commando’s wanneer er te veel lawaai is. TomTom biedt deze functie ook aan, maar de spraakcommando’s worden, in tegenstelling tot bij de iOS- of Android-apparaten, niet via het netwerk verwerkt en teruggestuurd. De spraakherkenning gebeurt op het toestel zelf, waardoor de gps trager is. Anderzijds werkt deze functie wel zonder dataverbinding, wat echt een pluspunt is.

Handenvrij bellen

Sommige gps-modellen (met geïntegreerde microfoon) kunnen ook dienen als carkit om handenvrij te bellen via een bluetooth-verbinding met uw gsm (als die een bluetooth-functie heeft). De geluidskwaliteit is echter ondermaats en het maakt de navigatie niet makkelijker. Dat gebruik van de gps zal beperkt blijven.