Dossier

Ingebouwde gps-toestellen: een meerwaarde?

31 oktober 2014
Ingebouwde gps-toestellen: een meerwaarde?

31 oktober 2014

Een ingebouwde gps speelt de troeven uit van een precieze navigatie, snelle routeherberekening, een groot scherm en uitstekende geluidskwaliteit, maar is ook duur en snel verouderd. Wij testten de vaste gps van acht automerken. Onze bevindingen helpen u bij uw keuze voor een los of ingebouwd toestel.

Inleiding

Wat is het verstandigst? Opteren voor een ingebouwd navigatiesysteem in uw nieuwe wagen, of toch maar kiezen voor een los gps-toestel of een app op uw smartphone?

Om u te helpen de knoop door te hakken, onderwierpen we de ingebouwde navigatiesystemen van acht automerken aan een grondige test, en legden hun eindscores naast die van de best presterende losse gps’en en smartphone-apps van het moment.

Uit die uitgebreide steekproef distilleerden we de sterke en zwakke punten van vaste gps-systemen. We zetten ze voor u op een rijtje.

De voordelen…

Om te beginnen biedt een ingebouwde gps een aantal voor de hand liggende voordelen. Geen gedoe met bevestigingssystemen, en u hoeft zich minder zorgen te maken over diefstal. De prestaties van de ingebouwde navigatiesystemen verschillen sterk per automerk en model, maar alle ingebouwde modellen beschikken over een ruime kaartdekking, met wegenkaarten van minimaal 45 Europese landen.

De ontvangst in tunnels en overdekte parkings is uitstekend. Ingebouwde navigatiesystemen beschikken namelijk over meerdere sensoren die de gps-ontvanger kunnen ondersteunen als het signaal slecht is of wegvalt. Vaste modellen bieden een grotere nauwkeurigheid in de weergave van de situatie. Neemt u een scherpe bocht, dan wordt dat onmiddellijk weergegeven op het scherm. Bij een losse gps zit daar vaak een vertraging op van 2 à 3 seconden.

Door de band genomen heeft een ingebouwde gps een groter scherm en biedt hij een betere geluidskwaliteit omdat hij is aangesloten op de luidsprekers van de auto. Alle modellen beschikken ten slotte over een Bluetoothverbinding waardoor u handenvrij kunt bellen.

... en de nadelen

Bedenk wel dat een ingebouwd model niet vervangbaar is en zo onvermijdelijk het slachtoffer wordt van de tand des tijds. De losse toestellen kunnen wél meegaan met de tijd en uitpakken met de laatste nieuwe ontwikkelingen: verbinding maken met de satelliet, routes berekenen en herberekenen, het gaat allemaal alsmaar sneller. Ook op het vlak van stembegeleiding en grafische weergave staat de tijd niet stil. Met een ingebouwd model gaan die evoluties aan uw neus voorbij zolang u niet van wagen verandert.

Met uitzondering van de TomTom van Renault zijn alle geteste ingebouwde navigatiesystemen verouderd in vergelijking met de nieuwste losse modellen. Dat geldt zowel voor de visuele weergave, de stembegeleiding als de software. Updates van de kaarten kunnen bovendien duur uitvallen.

Als we de resultaten over de hele lijn bekijken, komen we tot de slotsom dat de prijs-kwaliteitverhouding bij ingebouwde modellen meestal middelmatig is. Al zult u uiteraard nog altijd op uw bestemming geraken...

Acht ingebouwde navigatiesystemen op de testbank

Bij wijze van steekproef onderwierpen wij de ingebouwde navigatiesystemen van acht verschillende automerken aan zeer uitgebreide tests, dezelfde die we gebruikten voor de losse toestellen en apps. Op de volgende pagina's leest u hoe elke ingebouwde gps het ervan afbrengt. We vertellen u voor elk van de wagens waarmee u het best af bent: het ingebouwde navigatiesysteem of een los toestel.

Opmerking: de prijzen die we vermelden zijn telkens die van de afzonderlijk verkochte navigatiesystemen. Als de gps deel uitmaakt van een pack met nog andere opties, kan de effectieve prijs lager liggen.


Afdrukken Versturen via e-mail