Alert

“Nieuwe” laptop met bestanden van vorige eigenaar

06 januari 2017
Alert mediamarkt

06 januari 2017
Een nieuwe laptop kopen en merken dat er nog bestanden van een vorige eigenaar op staan is geen fabeltje! Dit blijkt uit een getuigenis die door verschillende media is opgepikt.

Wat is er gebeurd? 

Mijnheer V. kocht onlangs een laptop in MediaMarkt. Eens hij inlogde merkte hij een gepersonaliseerde bureaubladachtergrond op die niet van hem was. Na verder zoekwerk vond hij in totaal meer dan 6000 foto’s en bestanden terug van een vorige eigenaar van het toestel. Hij voelt zich bedrogen omdat hij ervan uitging een nieuw toestel te hebben gekocht.

We staan regelmatig in contact met de winkels of de bedrijven in kwestie om allerlei meldingen van consumenten samen uit te klaren. Zo hebben wij reeds contact opgenomen met MediaMarkt en plannen we binnenkort een vergadering om dit en andere dossiers te bespreken.

Indien het niet om een nieuwe laptop gaat dan kan mijnheer V. kosteloos een vervanging vragen. Als datzelfde model of een gelijkaardige keuze niet te verkrijgen is dan kan hij zijn geld terugvragen.

Opgelet

Sommige teruggebrachte toestellen worden als “refurbished” opnieuw verkocht. Dit wil zeggen dat na controle en herstel het toestel opnieuw wordt verkocht, in principe aan een lagere prijs. Tijdens die herstelling wordt het toestel onder andere naar de fabrieksinstellingen teruggezet en worden – in theorie – alle gegevens van de vorige eigenaar verwijderd.

Wanneer het toestel opnieuw wordt verkocht, moet de prijs duidelijk aangeduid zijn en moet er een vermelding zijn dat het toestel reeds is gebruikt.

Merk op, u hebt voor online aankopen een bedenktijd van 14 dagen en voor elk toestel een garantie van 2 jaar.

Onze raad

  • Wees geïnformeerd over wat u koopt. Kijk niet alleen naar het product, maar ook naar de verpakking en vraag meer info bij een winkelbediende.
  • Brengt u een toestel terug? Wis zelf uw persoonlijk gegevens of laat u verzekeren dat dit in de winkel gebeurt.  

Hebt u een gelijkaardig probleem?

Bel ons op 02 892 37 05 of verstuur meteen een klacht via de online klachtenmodule om dankzij onze steun uw gelijk te halen en om uw getuigenis te delen zodat andere consumenten op hun hoede kunnen zijn.


Afdrukken Versturen via e-mail