Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Begeleiding in hoorcentra loopt niet gesmeerd

11 september 2019

11 september 2019
Recent stuurden wij onze onderzoekers naar enkele filialen van de hoorcentra van Amplifon, Audika, Aurilis, Hans Anders, Lapperre en Veranneman. Helaas liet de dienstverlening soms flink te wensen over. Zo werd er soms geen lekdichtheidstest uitgevoerd, werd er geen uitleg gegeven over het onderhoud van de oordoppen en werd de dempingsfilter niet afgestemd op het gebruik van de klant.

Op maat gemaakte oordoppen bieden de beste bescherming tegen gehoorschade, op voorwaarde dat ze correct worden gemaakt, gedragen en onderhouden. Net daarom is het cruciaal dat hoorcentra de juiste begeleiding bieden bij de aankoop van zulke gehoorbescherming.

Lees in ons dossier gehoorschade hoe de verschillende hoorcentra het ervan af brachten.

Naar de resultaten

Zes ketens, vijf filialen

Wij namen de proef op de som en stuurden undercoveronderzoekers op pad naar zes grote ketens in België: Amplifon, Audika, Aurilis, Hans Anders, Lapperre en Veranneman. Ze stelden zich voor als regelmatige bezoekers van fuiven, concerten en festivals. Iedere onderzoeker bestelde oordoppen op maat en beoordeelde het volledige aankoopproces van begeleiding tot levering.

Vervolgens werden de oordoppen getest tijdens een optreden in de Brusselse concertzaal Ancienne Belgique waar ze werden vergeleken met universele en wegwerpexemplaren. De onderzoekers genoten duidelijk veiliger en comfortabeler van de muziek met op maat gemaakte oordoppen. De dienstverlening daarentegen liep niet overal even gesmeerd …

Gebrek aan informatie

Onze onderzoekers stelden enkel specifieke vragen wanneer dit absoluut nodig was. En dat bleek meer dan eens het geval te zijn: in vier filialen deelden de verkopers de prijs niet spontaan mee, drie verkopers vergaten dan weer de leverdatum mee te delen. In 15 centra werd bovendien niet verteld dat sommige ziekenfondsen tussenkomen in de kosten. In 9 van de 28 filialen peilde de verkoper dan weer niet naar de dempingsfilter die de klant verkiest. Nochtans zijn oordoppen om met de motor te rijden, te slapen of te zwemmen anders dan exemplaren om mee naar concerten te gaan.

Niet juist ingebracht = niet goed beschermd

Voor het afhalen van de oordoppen werd gemiddeld amper een kwartier, in sommige gevallen zelfs maar vijf minuten, uitgetrokken. En dat terwijl de klant net op dat moment toch heel wat belangrijke informatie moet meekrijgen over hoe de oordoppen moeten worden ingebracht en onderhouden.

Idealiter voert de audioloog bovendien een lekdichtheidstest uit op de nieuwe oordoppen om zich ervan te verzekeren dat de oordopjes perfect aansluiten op de gehoorgang van de klant. Helaas deed men dat in minder dan de helft (13) van de bezochte filialen. In drie hoorcentra werden de oordoppen zelfs helemaal niet gepast. Tien verkopers stonden bovendien niet stil bij de reiniging en het onderhoud van de oordoppen. Heel wat oorcentra gaven ook niet aan dat je het best jaarlijks je oordoppen laat testen op eventuele lekken.

Nochtans allemaal cruciale informatie. Gebruik en reinig je je oordoppen immers niet zoals het hoort, dan riskeer je geluidslekken en dus ook mogelijke gehoorschade.

Aurilis bracht het er wel beduidend beter vanaf dan de andere ketens. In alle filialen werd gevraagd waarvoor men de oordoppen voornamelijk wilde gebruiken, welke dempingsfilter men verkoos, werden de oordoppen gepast bij levering, werd voldoende uitleg gegeven over het onderhoud en werd een lekdichtheidstest uitgevoerd.

Op maat is beter

Ook al liet de dienstverlening in sommige centra op veel vlakken te wensen over, toch waren onze onderzoekers lovend over het gebruiksgemak, het draagcomfort en de muziekbeleving van de op maat gemaakte oordoppen. Tijdens de praktijktest in de Ancienne Belgique konden ze over het algemeen beter genieten van het concert met de op maat gemaakte exemplaren dan met goedkopere universele en wegwerpdoppen. Niet alleen voelden ze een pak aangenamer, ze boden ook een betere geluidservaring.

Overtuigd van het nut van oordoppen op maat? Bekijk dan zeker onze actie. Niet alleen krijg je daarmee een mooie korting, maar we kunnen je (via contractuele voorwaarden) ook verzekeren dat je de service krijgt die je zou moeten krijgen.