Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Voedingsbedrijven moeten meer doen tegen obesitas

24 september 2021

Belgische voedingsmaatschappijen doen te weinig om overgewicht en obesitas te bestrijden. Dat blijkt uit onderzoek van Sciensano, het Belgische referentiepunt voor onderzoek in het belang van volksgezondheid.

De nadruk bij voedingsbedrijven zou meer moeten liggen op het promoten van gezond eten en het verminderen van reclame voor ongezonde voeding, zeker deze gericht op kinderen. Een ongezonde voedselomgeving is een van de voornaamste oorzaken van overgewicht en obesitas. Deze ziekten dragen aanzienlijk bij tot de ziektecijfers (kanker, diabetes, hartziekten) en het sterftecijfer in België. Daarom heeft de voedingsindustrie, naast de overheid, een belangrijke rol te spelen bij het stimuleren van een gezondere voedingsstijl, met name door het helpen creëren van een gezondere voedselomgeving.

Zo goed/slecht scoren onze voedingsbedrijven

De onderzoekers van Sciensano keken in hun BIA-Obesity-studie naar de engagementen van de 31 grootste voedingsbedrijven in België inzake voeding, gezondheid en obesitaspreventie. Men volgde daarbij de voedingsstrategie op van het bedrijf, de productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegangelijkheid en de relaties met andere organisaties. 

  • Fabrikanten van verpakte voeding en niet-alcoholische dranken
    Bij amper twee van de 18 voedingsbedrijven had in 2018 meer dan de helft van hun producten een Nutri-Score A. Bij vijf bedrijven bestond het gamma zelfs voor meer dan de helft uit Nutri-Score E producten. Drie van de 18 verkocht enkel ultrabewerkte voedingsmiddelen. En vijf fabrikanten boden dan weer alleen maar producten aan waarover van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) geen reclame voor kinderen mag worden gemaakt.
  • Supermarkten
    Bij de supermarkten promoot Aldi het vaakst verse groenten en fruit en Colruyt het minst. Het percentage producten met Nutri-Score D of E lag in 2018 bij Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl tussen de 39 % en 55 %. 
  • Snelbedieningsrestaurants
    Vier snelbedieningsrestaurants hadden in 2020 meer dan de helft van hun verkooppunten in Vlaanderen op minder dan 500m afstand van een basisschool. In datzelfde jaar hadden McDonald’s, Panos, Paul en Quick tussen de 41 % en 48 % producten met een Nutri-Score D of E. Voor de producten van Domino’s Pizza was dit slechts 13 %. Deze snelbedieningsrestaurants mogen van de WGO minder dan 50 % van hun gamma promoten bij kinderen. Voor drie restaurants was dit zelfs minder dan 10 %. 

Weg met ongezonde reclame voor kinderen

Test Aankoop strijdt samen met jou voor toegankelijke, betaalbare en gezonde voedingsmiddelen. Wij willen dat de Nutri-Score wordt verplicht en dat de marketing rond ongezonde producten gericht op kinderen aan banden wordt gelegd.

De voedingsmiddelenindustrie kan verder een bepalende rol spelen door haar recepten te verbeteren, de grootte van haar porties aan te passen en/of door gezonde producten tegen lagere prijzen aan te bieden. 

Lees alles over obesitas in ons dossier.

NAAR ONS DOSSIER OVER OBESITAS