Fristi: weg met misleidend fruit

24 juli 2019 overwinning

24 juli 2019 overwinning

Nadat wij de verpakking van de bekende melkdrank vorig jaar aanklaagden als misleidend, heeft Fristi deze aangepast. Het is nu duidelijker te zien dat de drank enkel aroma's van rode vruchten bevat.

Wie de kleine lettertjes in de ingrediëntenlijst leest, zal zien dat Fristi vooral appelsap en vlierbessensap bevat, met te verwaarlozen hoeveelheden sap van kersen (0,01%), aardbeien (0,01%) en frambozen (0,01%). Rood fruit laat zich gemakkelijk nabootsen door veel goedkopere aroma’s en kleurstoffen. Toch maakt niet enkel Fristi zich hier schuldig aan: ook andere soortgelijke melkdrankjes bevatten nauwelijks 1 tot 2% vruchtensap en suikergehaltes tot 13,5%.

Wat kan er voor ons niet door de beugel?

Wij vinden het ontoelaatbaar dat zulke belachelijk lage percentages als alibi worden gebruikt om fruit te kunnen afbeelden op de verpakking of in de benaming te gebruiken.

Onze eisen

We vinden dat er minimale percentages voor fruit, groenten en volkoren granen opgelegd moeten worden, liefst op Europees vlak maar zeker en vast op nationaal niveau. Blijven de producenten onder die percentages? Dan mogen ze via woorden of afbeeldingen niet vermelden dat er fruit, groenten of volkoren granen in hun producten zitten.

Wordt er op de verpakking een bepaalde vrucht, groente of volkoren graansoort vermeld (via woorden of afbeeldingen)? Dan moet het percentage in het eindproduct duidelijk aan de voorkant van de verpakking te zien zijn.

Onze acties

In 2016 hebben we die misleidende verpakkingen in ons magazine aangeklaagd. We schreven een brief naar de producent waarin we tal van juridische argumenten aanhaalden om de verpakking te laten aanpassen.

Stand van zaken

We haalden onze slag thuis: Fristi heeft zijn verpakking aangepast. De vermelding “rood fruit” moest plaats ruimen voor “rood fruit smaak” en er werden appels toegevoegd aan het etiket. Qua marketing gericht op kinderen was de actie eveneens een schot in de roos. De mascottes zijn immers van de verpakking verdwenen.

Toch blijft de verpakking in onze ogen nog steeds misleidend voor de consument. Want de fruitillustraties zijn niet verdwenen, enkel kleiner gemaakt.