Nieuws

Voedingssupplementen: meestal overbodig

22 september 2017
De zin en onzin van voedingssupplementen voor meer weerstand en vitaliteit

22 september 2017
Voeding verrijken met vitaminen en mineralen zou nuttig zijn om bepaalde tekorten bij de bevolking te compenseren. Of dat is toch wat fabrikanten ons willen doen geloven … Voor de overgrote meerderheid zijn ze echter volstrekt overbodig. 

In 2016 greep niet minder dan 38 % van de Belgen tussen 3 en 64 jaar naar één of ander voedingssupplement. Vrouwen grijpen trouwens dubbel zo vaak naar voedingssupplementen als mannen. Maar hebt u zulke supplementen wel nodig? En vooral, als u ze al nodig hebt, hebt u er dan ook echt baat bij?

Wachten op een verdict

Mooie praatjes in overvloed op het etiket van voedingssupplementen, in elk geval. Ze beloven u gezonde nagels, gezond haar … Toch kan zo’n gunstig effect vaak niet of nauwelijks wetenschappelijk worden aangetoond.

Voor voedingsmiddelen waakt de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid nauwgezet over wat er op het etiket wordt beweerd. Zo stelde ze een lijst op van toegelaten claims die voortdurend wordt bijgewerkt. Over de meeste claims op plantenpreparaten heeft de Europese Autoriteit zich echter nog niet uitgesproken. Vooralsnog blijft alles dus toegelaten!

Overdaad schaadt

Te veel is echter nooit goed, ook niet als het om vitamines en mineralen gaat:

  • Te veel vitamine A kan in het begin van de zwangerschap tot misvormingen van de foetus leiden. 
  • Vitamine D kan zich ophopen in de lever en de vetreserves. 
  • Een te hoog ijzergehalte kan uitmonden in een vergiftiging van de lever, de milt of andere organen. 
  • Te veel jodium kan hyperthyroïdie veroorzaken, met symptomen zoals prikkelbaarheid, onverklaarbaar gewichtsverlies en slapeloosheid tot gevolg.

Meestal overbodig

Uit de laatste nationale voedingsenquête uit 2014 bleek dat bij 1 tot 2 % van de Belgen tussen 3 en 64 jaar het vitamine D-gehalte net te hoog lag. 1 % van de vrouwen tussen 40 en 64 jaar had een te hoog gehalte aan vitamine B6 en ijzer.

Uiteraard zijn er mensen die wel degelijk met bepaalde tekorten kampen (foliumzuur bij zowat drie vierde van de Belgen, en vitamine B6, vitamine C en calcium voor ongeveer de helft). Deze tekorten zijn echter veeleer te wijten aan het consumeren van te veel voedingsmiddelen met een hoge energiedichtheid maar met een lage voedingswaarde. Vaak volstaat een evenwichtige voeding om die tekorten aan te vullen.

Ons advies 

  • Vraag best raad aan uw arts voor u naar voedingssupplementen grijpt! 
  • Hebt u na het lezen van deze informatie nog vragen?  Onze gezondheidsspecialisten staan u graag te woord op 02 542 33 94 (ma-vr 9-12.30 u. en 13-17 u., vr tot 16 u.).
 

Afdrukken Versturen via e-mail