Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Vleesvervangers niet per se voedzaam

27 maart 2018
Vleesvervangers niet per se voedzaam

27 maart 2018
Minder vlees eten is goed voor het milieu, het dierenwelzijn en onze gezondheid. Maar de voedingswaarde van de vleesvervangers die je in de supermarkt koopt, is niet altijd voldoende en niet alle producten zijn een waardig alternatief voor een portie vlees.

Ons onderzoek

Wie zijn portie vlees wil vervangen door een vegetarisch alternatief vindt in zowat elke supermarkt of biowinkel een ruime keuze aan producten. Maar opgelet, de voedingswaarde laat soms te wensen over.

Naast de basisproducten zoals soja, tempé, tofu, quorn, seitan en falafel is er nu ook een enorm aanbod aan burgers, worsten en schnitzels. Wij wilden weten hoe voedzaam zulke vleesvervangers werkelijk zijn en namen daarvoor honderden etiketten onder de loep. We hebben de producten dus niet getest, maar de voedingswaarde ervan beoordeeld op basis van de informatie op het etiket. Het eindresultaat is soms niet al te best...

Maak de juiste keuze

We hebben een honderdtal vegetarische producten uit negen verschillende categorieën geanalyseerd:

Om die producten te beoordelen, werd er rekening gehouden met vier criteria: de hoeveelheid eiwitten, de hoeveelheid vetten, de hoeveelheid verzadigde vetten en de hoeveelheid zout. 

Producten die voldoende eiwitten en weinig zout en vetten bevatten, kregen een goede score. We raden ze aan in een hoofdmaaltijd als vervanger van een eiwittenbron (vlees of vis). In onze tabellen wordt die positieve score aangeduid met een "v".

Een aantal producten worden afgeraden omdat ze te veel vetten of zout bevatten en niet voldoende eiwitten leveren. Ze worden in de tabellen aangeduid met een kruisje.

Tot slot zijn er ook nog een aantal producten die als "flex" worden aangeduid. Dat wil zeggen dat die producten correct worden beoordeeld in het kader van een flexitarisch dieet. Flexitariërs zijn personen die vlees proberen te vermijden maar er toch af en toe een beetje van eten.

Lees het etiket

Minder vlees eten raakt steeds meer ingeburgerd en mensen grijpen steeds vaker naar vleesvervangers. Let echter altijd goed op met de samenstelling van die producten en lees steeds de etiketten. 

Een aan te bevelen vleesvervanger zou per 100 g de volgende voedingswaarden moeten bevatten:

  • minimaal 12 g eiwitten, 
  • maximaal 10 g vetten,
  • niet meer dan 5 g verzadigde vetten,
  • en niet meer dan 1,25 g zout.

Als in bepaalde producten het aantal eiwitten onder bovenstaande waarde ligt, zijn ze eerder bestemd voor een flexitarisch dieet.


Afdrukken Versturen via e-mail