Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Vitamine D: zonlicht is genoeg

20 maart 2020

Je lichaam heeft zonlicht nodig, ook in quarantaine. Natuurlijk zonlicht is niet alleen goed voor je humeur, maar ook voor je vitamine D- en calcium-balans. De gemiddelde persoon heeft echter geen supplementen nodig.

Dat we met zijn allen massaal thuis blijven om de corona-epidemie in te dammen, wil niet zeggen dat je niet af en toe eens je snoet buiten mag steken. Hoewel het levensbelangrijk is om contact met anderen zoveel mogelijk te beperken, hoeven we ons daarvoor nog niet binnen vier muren op te sluiten. Voor onze voorraden vitamine D is het immers erg belangrijk dat we voldoende zonlicht krijgen. 

De verstrengde maatregelen laten gelukkig nog toe dat je gaat joggen, wandelen of fietsen, zolang je maar uit elkaars buurt blijft. Ook een lunch op het terras, de hond uitlaten of werken in de tuin is ideaal om je vitamine D-reserves op te laden. 

15 à 30 minuten per dag is genoeg

Vitamine D of cholecalciferol helpt om calcium vanuit de voeding in de bloedbaan terecht te komen en uiteindelijk bot te vormen. Zoals de meeste vitamines zit ze in onze voeding (vette vis, eieren, margarine). De belangrijkste bron is echter onze eigen huid. Daar wordt aanwezige cholesterol onder invloed van zonlicht omgezet in vitamine D, die nodig is voor stevige botten en tanden en helpt onze weerstand en spierfunctie in stand te houden. 

Om precies te zijn moeten we 15 à 30 minuten per dag onze handen en gezicht blootstellen aan hoge zon. Komen we met grotere delen van ons lichaam in direct zonlicht, dan volstaat een kortere tijd. Zonnebadend rond het middaguur hebt u zelfs na enkele minuten uw dagelijkse dosis al binnen.

Bij een gebrek aan zonlicht kunnen we ook vitamine D uit onze voeding halen. Ze komt voor in vette, dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis, kazen, lever, eieren, levertraan en in mindere mate in melk. De toevoeging van vitamine D, net als vitamine A, aan bak- en braadboter, margarine en minarine is wettelijk verplicht in België.

Geen supplementen nodig

Personen met een normale voeding en die regelmatig buiten komen, moeten zich geen zorgen maken. Slechts een kleine minderheid van de Belgen riskeert een vitamine D-tekort: veelal zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, baby’s en jonge kinderen, personen met een sterke pigmentatie en oudere personen. 

Een tekort aan vitamine kan bij kinderen rachitis of de Engelse ziekte (onvoldoende verkalking van de botten) doen ontstaan. Oudere personen kunnen osteoporose ontwikkelen. Calcium- en vitamine D-supplementen zijn enkel zinvol voor deze groepen.

Te veel vitamine D kan zich ophopen in de lever en de vetreserves, met vergiftigingsverschijnselen zoals misselijkheid, braken, diarree, hoofdpijn en vermoeidheid tot gevolg. Die symptomen zijn het gevolg van o.a. de afzetting van kalk in de nieren, hart en bloedvaten. Ga dus zeker niet op eigen houtje vitamine D-supplementen slikken omdat je schrik hebt dat je niet genoeg zonlicht krijgt, maar bespreek dit altijd met je arts.

 
Community