Nieuws

Hoe (on)gezond zijn fishsticks?

22 september 2022

Hoewel het natuurlijk geen pure vis is, zijn de meeste vissticks zeker niet ongezond, zo blijkt uit onze test. Ze bevatten niet al te veel vet of zout en hebben een goede Nutri-Score. Een prima keuze dus wanneer jij na een lange schooldag straks blije gezichtjes aan tafel wil. 

De eerste schoolweken brengen geregeld heel wat stress en drukte met zich mee. Vissticks kunnen daarom wel eens welgekomen zijn om toch snel een maaltijd op tafel te toveren die de kids ook smaakt. Wij namen 14 producten onder de loep en de meeste daarvan zijn zeker geschikt voor een evenwichtige maaltijd.

Ontdek de resultaten van onze test

Zo houd je ze gezond 

Het gaat hier natuurlijk om een gepaneerd product. De meeste vissticks die wij onder de loep namen bevatten zo'n 65 % vis. De resterende 35 % is enerzijds een deegbeslag bestaande uit water, bloem, olie, zetmeel en zout en anderszijds paneermeel en specerijen.Verse vis blijft hoe natuurlijk de voorkeur hebben, maar af en toe eens zo'n gepaneerde variant op tafel zetten, kan perfect.

De meeste vissticks hebben trouwens Nutri-Score A of B. Dat komt omdat ze op zich niet al te veel vet, zout en energie bevatten. Maar vergeet niet dat die score natuurlijk wel berekend is op de onbereide versie. Wil je ze zo houden, bereid de vissticks dan in de oven of in een heteluchtfriteuse. Lukt dat niet, bak ze dan in de pan met zo weinig mogelijk olijfolie.

Niet voldoende omega 3

Vis bevat van nature vaak veel omega 3, wat je beschermt tegen onder meer hart- en vaataandoeningen en bij kinderen ook de ontwikkelingen van de hersenen en het zicht mee stimuleert. Maar niet iedere vis is even rijk aan omega 3. De variant die in vissticks wordt gebruikt, de alaska pollak, is bijvoorbeeld niet de beste omega 3-leverancier. Al varieert het uiteindelijke gehalte in de vissticks wel nog. Zo liep het omega 3-gehalte dat we terugvonden in onze test uiteen van 0,3 g/100g tot 1,3 g/100g. Bij zalm is dat ongeveer 1,5 à 2 g/100 g. Als je vissticks eet, kies je dus best voor een variant die wat meer omega 3 bevat, al los je zelfs daarmee nog altijd je behoefte niet volledig in. Zet daarvoor liever eens een vette vis zoals zalm, haring of forel op het menu.  

Zijn je kinderen nog niet overtuigd van deze andere vissoorten? Zet voor hen dan gerust vissticks op het menu. Maar maak voor jezelf op hetzelfde moment dan eens een gerecht met zalm bijvoorbeeld. Laat hen telkens proeven. Zo wennen ze stapsgewijs aan de smaken van andere vissoorten. Wil jij meer weten over de gezondheidsvoordelen van vis en alle verschillende vissoorten? Neem dan zeker een kijkje in ons dossier.

Naar het dossier vis