Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Omega 3-supplementen: veilig, maar overbodig

24 januari 2019

24 januari 2019
Hoewel ze erg vaak over de toonbank gaan in apotheken en drogisterijen, hebben omega 3-supplementen helemaal geen gezondheidsvoordelen. Je kunt veel goedkoper én gezonder aan je dagelijkse omega 3-behoefte geraken door geregeld vette vis en noten op je menu te plaatsen.
Dat je lichaam omega 3 nodig heeft om correct te functioneren klopt, maar dat je daarvoor iedere dag een omega 3-supplement moet innemen klopt absoluut niet. Met een gevarieerde voeding kun je zonder één supplement en zonder veel moeite zeker voldoen aan je dagelijkse omega 3-behoefte.

Minstens één keer per week vette vis

Over omega 3 is al ontzettend veel gezegd en geschreven. Het belangrijkste om te weten is dat omega eigenlijk een groep vetzuren is, waarvan er één essentieel is, namelijk alfalinoleenzuur (ALA). Dat betekent dat je lichaam het nodig heeft om correct te functioneren, maar dat het niet in staat is om zelf ALA aan te maken. Aangezien omega 3 mee instaat is voor een goede werking van je hart en je bloeddruk en het triglyceridengehalte in je lichaam onder controle houdt, is het erg belangrijk dat je die omega 3 elders haalt. En helaas doen we dat niet voldoende … De gemiddelde Belg krijgt immers niet voldoende omega 3 binnen.

Een reflex zou kunnen zijn om naar een omega 3-supplement te grijpen. Als je de reclames mag geloven zijn die immers noodzakelijk om je omega 3-behoefte te vervullen. Niets is minder waar. Volgens Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) volstaat een minimale inname van 250 mg omega 3 per dag om je lichaam correct te laten functioneren. Meer concreet betekent dit dat dat je met tweemaal per week vis te eten, waarvan één keer vette vis, ruimschoots aan je omega 3-behoefte voldoet.

De meerderheid van de omega 3-supplementen op de markt bevat echter heel wat meer omega 3 dan nodig. Volkomen onschadelijk voor je lichaam, maar ook volstrekt overbodig. Volledig weggesmeten geld dus …

Geen gevaarlijke contaminanten

Omega 3 wordt ook geregeld geassocieerd met contaminanten zoals zware metalen, polychloorbifenylen (PCB’s) en kwik, die soms in vis kunnen worden aangetroffen. Wij namen 20 courante omega 3-supplementen onder de loep. Deze waren allemaal vrij van gevaarlijke contaminanten, wat toch geruststellend is. Maar hoe dan ook was recente test van gerookte zalm ook al geruststellend op dat vlak. Ook daar bleef de hoeveelheid aanwezige contaminanten ver beneden de wettelijke maxima. Door voldoende te variëren tussen verschillende soorten vis en hun herkomst, beperk je sowieso al de risico’s en kun je met een gerust hart vis op het menu zetten.


 

Community

Voeding

community

Gerelateerde discussies