Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Kan ik te veel vis eten?

Jazeker, je kunt te veel vis eten. Er zit immers kwik in vis, en dat is een giftige stof. Maar zolang je je voor je visconsumptie aan de aanbevolen frequentie en portie houdt, hoef je niet te vrezen voor je gezondheid. Méér zelfs, vis is nog altijd een van de gezondste voedingsmiddelen.

25 maart 2021
vis

 

Vis is een belangrijke bron van omega 3-vetzuren. Die essentiële vetzuren beschermen ons tegen hart-en vaatziekten en zijn onontbeerlijk voor de normale groei en ontwikkeling van kinderen. 

Je zou dus kunnen denken dat je daar nooit te veel of te vaak van kunt eten. Maar dat klopt niet. Omwille van kwik.

Vis bevat kwik

Via vis krijgen we ook kwik uit rivieren, zeeën en oceanen binnen. In te grote hoeveelheden is kwik zeer giftig, en methylkwik, dat 90 % van de kwik in vis vertegenwoordigt, des te meer.

Maar er is geen enkele reden om paniekerig te doen. Er is wettelijk vastgelegd hoeveel kwik aanvaardbaar is in vis en die drempelwaarde wordt in de praktijk normaliter niet overschreden. Dus wegen de voordelen door de aanwezigheid van belangrijke voedingsstoffen ruimschoots op tegen de nadelen. Vis is nog altijd een van de gezondste voedingsmiddelen.

Eet meer vis maar met mate

Vis van het menu schrappen omwille van kwik is helemaal niet nodig. Wel integendeel, je zou eigenlijk juist méér vis moeten eten, want de gemiddelde Belg blijkt nog altijd te weinig vis te eten. Maar je doet dat het best met mate, door je te houden aan de aanbevelingen in de infografiek hieronder. 

kwik in vis

 

Zeker bij kinderen is het belangrijk om die aanbevelingen te volgen, anders kan de blootstelling aan kwik voor problemen zorgen. 

Om schade aan het zenuwstelsel van baby's te voorkomen eten vrouwen die zwanger zijn of dat willen worden of die borstvoeding geven, beter geen roofvissen zoals zwaardvis, snoek en verse tonijn: die vissen bevatten doorgaans een aanzienlijk hoger kwikgehalte dan andere vissoorten. 

Nog meer tips

Als je een duurzame vissoort wilt eten, kies dan een uit de groene categorie van WWF of vis met een ASC- of MSC-label. Dat en nog veel meer kun je lezen in ons dossier over vissen.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies