Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Koopgids

Pasta, jawel... maar niet eender welke!

28 mei 2019

28 mei 2019
In de winkelrekken vinden we allerlei soorten pasta: wit of volkoren, vers of gedroogd, met of zonder eieren, met of zonder gluten enz. Welke moet je kiezen en waarom?

Met een sausje zijn alle pasta's lekker, maar zijn ze daarom allemaal even goed? We hebben 28 merken (witte en volkoren) spaghetti getest. Ontdek in onze koopwijzer spaghetti welke de beste zijn, zowel qua smaak als qua consistentie en elasticiteit:

Naar onze koopwijzer pasta

Welke meel?  

Verschillende soorten griesmeel of meelmengsels worden gebruikt om pasta te maken.

  • Harde tarwe: de puristen - en onze Italiaanse collega's - zweren bij griesmeel van harde tarwe of durumtarwe. Het toevoegen van meel van zachte tarwe in de bereiding van gedroogde pasta is immers ten strengste verboden in Italië. Harde tarwe is rijk aan gluten, dat wil zeggen aan plantaardige eiwitten, wat de pasta meer weerstand geeft tegen het koken. De gluten houden de zetmeelkorrels als een beschermend net vast in de kern van de pasta en voorkomen dat deze laatste uiteenvalt. Hoe meer eiwitten (gluten) de pasta bevat, hoe sterker dat net is en hoe beter de pasta zijn consistentie behoudt bij het koken.
  • Zachte tarwe: geeft meer zachtheid aan de bereidingen. Het is het type tarwe dat wordt gebruikt voor brood en de meeste verse pasta. Verse pasta is daardoor erg broos en valt snel uiteen wanneer hij wordt gekookt. Fabrikanten voegen meestal eieren toe om verse pasta te verstevigen. Die zorgen ook voor een beetje meer smeuïgheid.
  • Glutenvrij: glutenvrije pasta wordt meestal gemaakt van rijst of maïs waaraan soms guarmeel wordt toegevoegd om de consistentie te verbeteren. Er bestaat ook 100 % glutenvrije boekweitpasta. 
  • Spelt, kamut of peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten): deze soorten bloem kunnen interessant zijn vanuit voedings- of smaakoogpunt.

Wit of volkoren?

Volkorenpasta van volledige graankorrels bevat een grote hoeveelheid vezels, B-vitaminen en mineralen (fosfor, kalium, magnesium en ijzer). In tegenstelling tot bij witte pasta is het voedzame deel (de tarwezemelen) hier behouden gebleven.

De vezels verbeteren onder meer je darmtransit en verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Volkorenpasta bevat twee keer meer vezels dan witte pasta. Een portie van 120 gram volkorenpasta is bijvoorbeeld goed voor 8,4 gram vezels, dat wil zeggen 5,4 gram meer dan dezelfde portie witte pasta! Over het algemeen wordt aanbevolen om 25 tot 30 gram vezels per dag te consumeren.

Goed gezien 

Verschillende gegevens op het etiket en een grondige inspectie van de verpakking geven al veel weg over de kwaliteit van de pasta die je gaat kopen.

  • Trafilata al bronzo: naast een goede elasticiteit en consistentie bij het koken moet pasta de saus op de juiste manier absorberen. Daarom staat op sommige verpakkingen de vermelding "trafilata al bronzo", wat betekent dat de pasta tijdens de productie door een bronzen mal wordt geperst, zodat de buitenkant ruwer is en beter saus vasthoudt.
  • Homogeen ambergeel: goede gedroogde pasta moet knappen bij het breken en mag geen scheuren of witte stippen op het oppervlak vertonen (het spoor van een niet-perfecte hydratatie van het griesmeel). Zwarte vlekken zijn tekenen van onzuiverheden in het oorspronkelijke griesmeel. De kleur moet homogeen ambergeel zijn (behalve voor volkorenpasta, of gekleurde of gearomatiseerde pasta).
  • Vermelding van de oorsprong van de tarwe: sinds februari 2018 zijn Italiaanse fabrikanten verplicht om de oorsprong van de gebruikte tarwe te vermelden op de verpakking van hun gedroogde pasta. Zo'n 30 % van de in Italië geproduceerde pasta is immers gemaakt van tarwe van buitenlandse oorsprong. Dergelijke regelgeving bestaat niet in België, maar wij zijn voorstander van deze vermelding, net als die van het land van productie. Lees hierover meer in Gevraagd: een eerlijk etiket, ons dossier over etikettering.