Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Koopgids

Ontbijtgranen: welke kies je het best?

26 september 2017
granen

26 september 2017
Met ruim 300 verschillende producten in het winkelrek, is het geen gemakkelijke opdracht om een gezonde variant te kiezen. Wij bekeken ze daarom állemaal en deden het werk voor jou.

Inleiding

Zweer jij trouw bij een kommetje granola iedere ochtend? Dan moeten we je teleurstellen. Granola en ook heel wat andere ontbijtgranen zijn vaak minder gezond dan je zou denken ... Maar welke kan je dan wel met een gerust hart veroberen? Om op die vraag een antwoord te kunnen geven, hielden wij meer dan 300 ontbijtgranen - oftewel heel de markt - tegen het licht van de Franse Nutri-Score. Een voedingswaardeschaal A tot E die rekening houdt met de hoeveelheid calorieën, zout, vezels, verzadigd vet en suiker.

 Onze koopwijzer

Voedingswaarde interpreteren is geen kinderspel

Om al die ontbijtgranen te evalueren bekeken we de informatie op het etiket. Iets wat jij zelf dus ook zou kunnen doen. Maar het is helaas geen eenvoudige opdracht om alle elementen van de voedingswaarde op een verpakking correct te interpreteren. Laat staan om die van alle ontbijtgranen op de markt met elkaar te vergelijken. Door aan alle ontbijtgranen een Nutri-Score toe te kennen, zie je in één oogopslag welke producten gezond zijn en welke veel minder. De letter A op groene achtergrond geeft aan welke producten het best scoorden qua algemene voedingswaarde. Dat een product een E krijgt, betekent niet dat je het nooit mag eten, maar wel dat je maat moet houden.

Wat nu in het winkelrek echter vaak in het oog springt is de voedingswaarde per portie. Klinkt misschien handig, maar wetende dat de porties van product tot product verschillen én daarenboven ook helemaal niet realistisch zijn ingeschat, neem je toch beter een kijkje in onze online koopwijzer.

Vermijd ontbijtgranen voor kids

Ontbijtgranen die zich specifiek op kinderen richten, zijn doorgaans echte suikerbommen. Meer dan 80 % van de kinderproducten die wij uit het winkelrek haalden bevatte veel te veel suiker. Durf dus afstappen van die kindervarianten en ga op in onze koopwijzer ontbijtgranen op zoek naar een gezonder alternatief. Hoe dan ook is zowel voor kinderen als voor jezelf voldoende variatie de basis van een gezond ontbijt. Kies bij tijd en wijlen dus ook eens voor volkorenbrood, confituur, kaas ... In combinatie uiteraard met een stuk fruit en een (warme) drank. Op die manier breng je voldoende variatie in de voedingsstoffen die je opneemt ... en geraak je geen enkele keuze beu. Meer info vind je terug in ons dossier gezond ontbijt.


Afdrukken Versturen via e-mail