Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Koopgids

Ontbijtgranen: welke kies je het best?

02 september 2021
granen

Met ruim 300 verschillende producten in het winkelrek, is het geen gemakkelijke opdracht om een gezonde variant te kiezen. Wij helpen je alvast met enkele tips.

Inleiding

Zweer jij trouw bij een kommetje granola iedere ochtend? Dan moeten we je teleurstellen. Granola en ook heel wat andere ontbijtgranen zijn vaak minder gezond dan je zou denken ... Maar welke kun je dan wel met een gerust hart veroberen?

Voedingswaarde interpreteren is geen kinderspel

Het is helaas geen eenvoudige opdracht om alle elementen van de voedingswaarde op een verpakking correct te interpreteren. Laat staan om die van alle ontbijtgranen in het winkelrek met elkaar te vergelijken. Met behulp van de Nutri-Score zie je echter in één oogopslag welke producten gezond zijn en welke niet of veel minder. De letter A op groene achtergrond geeft aan welke producten het best scoorden qua algemene voedingswaarde.

Ontbijtgranen met een groene A mag je zonder probleem elke dag op de ontbijttafel zetten, terwijl je ontbijtgranen met een rode E maar beter sporadisch en met mate eet. Staat er geen Nutri-Score op de verpakking, neem dan deze met zo min mogelijk suikers per 100 g. Lees meer over de Nutri-Score in ons dossier.

Naar het dossier 

Wat nu in het winkelrek echter vaak in het oog springt is de voedingswaarde per portie. Klinkt misschien handig, maar wetende dat de porties van product tot product verschillen én daarenboven ook helemaal niet realistisch zijn ingeschat, neem je toch beter een kijkje in onze online koopwijzer.

Vermijd ontbijtgranen voor kids

Ontbijtgranen die zich specifiek op kinderen richten, zijn vaak niet de gezondste. Maar al te vaak bevatten ze veel te veel suikers. Durf dus afstappen van die kindervarianten en ga op zoek naar een gezonder alternatief aan de hand van de Nutri-Score.

Hoe dan ook is zowel voor kinderen als voor jezelf voldoende variatie de basis van een gezond ontbijt. Kies bij tijd en wijlen dus ook eens voor volkorenbrood, confituur, kaas ... In combinatie uiteraard met een stuk fruit en een (warme) drank. Op die manier breng je voldoende variatie in de voedingsstoffen die je opneemt ... en geraak je geen enkele keuze beu. Meer info vind je terug in ons dossier gezond ontbijt.