Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Hoe wij testen

Hoe testen wij koffiebonen?

20 december 2019

We analyseerden 23 koffiebonen. Hieruit selecteerden we de beste en ook degene met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Lees hier hoe we voor onze analyses te werk gingen.

Inleiding

We testten 25 merken koffiebonen uit Belgische supermarkten. Alle onderzochte producten zijn bestemd voor de bereiding van espresso's. Bij bijna alle producten gaat het om mengelingen uit verschillende streken (dus geen “single origin”-koffies).

Wel ontdekten we dat twee onderzochte producten hun verpakking vóór de publicatie van onze resultaten zouden veranderen (producten van Aldi-merk “Markus” en van het merk “Perla” van Albert Heijn). Deze producten werden dan ook verwijderd uit onze selectie. Zo bleven er 23 koffiebonen voor “espresso” over. 

In onze koopwijzer vind je de 23 koffiebonen uit onze test plus alle details van onze analyses.

Lees hier de resultaten van de 23 koffiebonen

Van de onderzochte producten hebben er drie een biolabel, 13 een label voor duurzame en eerlijke handel (zoals UTZ of Rainforest Alliance). 

14 koffiebonen zijn van een nationaal of internationaal merk, de rest is afkomstig van Belgische distributeursmerken. 

De geselecteerde producten kennen verschillende verpakkingseenheden, namelijk tussen 200 en 1000g. 

We analyseerden de samenstelling, de aanwezigheid van eventuele contaminanten, de smaak, de geur, de verpakking en het etiket en vergeleken ook de prijzen. 

De analyses vonden plaats in juli en augustus 2019, voor de prijzen baseerden we ons  op een online studie uitgevoerd in november 2019.