Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Hoe wij testen

Hoe testen wij zalm?

25 november 2020

Welke zalm bekoort ons het meest? Bij welk merk ben je zeker van de duurzaamheid? En welke producten bevatten geen pesticiden- en antibioticaresiduen? We namen 15 verschillende producten onder de loep.

Wat met het omega 3-gehalte?

Eén portie vette vis per week, niet meer maar ook niet minder, is zeer goed voor de gezondheid. Het bevat namelijk omega 3-vetzuren met langeketen, DHA en EPA. Docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA) zijn twee van de drie belangrijke omega 3-vetzuren en behoren tot de meervoudig onverzadigde vetzuren.Omega 3 alfa-linoleenzuur is minder typisch voor vette vis en vinden we ook terug in planten.

Daarom maten we het aandeel omega 3 in het vet, alsook de EPA- en DHA-gehaltes in het product. We analyseerden de resultaten van het EPA- en DHA-gehalte op basis van de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad betreffende omega 3 bij volwassenen. Deze aanbeveling ligt tussen 250 en 500 mg per dag aan omega 3-vetzuren met langeketen, DHA en EPA. Bij een standaardportie van 125 g zou de zalm meer dan 1400 mg DHA en EPA moeten bevatten wil het voldoen aan de dagelijkse aanbeveling voor EPA en DHA met 1 portie per week.

Slechts 2 producten slagen er met één portie van 125 g/week in om de behoefte aan omega 3-vetzuren met langeketen DHA en EPA in te vullen.