Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Hoe wij testen

Hoe wij hazelnootpasta testen

22 juni 2018
Hoe wij hazelnootpasta testen

22 juni 2018
Iedereen heeft wel zijn favoriete merk, maar hoe wij objectief hazelnootpasta’s testen, lees je hier.

Nutritionele kwaliteit

De meeste hazelnootpasta’s bestaan voor de helft uit suiker, en nog eens een vijfde is (palm)olie. Niet verwonderlijk zitten ze tjokvol calorieën: de energetische waarde schommelt tussen 507 en 572 kcal per 100 gram. Op enkele uitzonderingen na barsten ze van de verzadigde vetzuren, net hetgeen wat zulke smeerpasta’s zo onevenwichtig en dus ongezond maakt.

Nutritionele kwaliteit

Onze beoordeling is geïnspireerd op de zogenaamde Nutri-Score, overgewaaid uit Frankrijk en binnenkort hopelijk ook te vinden op Belgische verpakkingen. De Nutri-score werkt als een verkeerslicht (met vijf kleuren van groen/evenwichtig tot rood/onevenwichtig) en maakt in een oogopslag duidelijk of een voedingsmiddel al dan niet gebalanceerd (en dus gezond) is: of er een evenwichtige verhouding is tussen negatieve aspecten zoals verzadigde vetten, kilocalorieën en suikers, en positieve aspecten zoals vezels, groenten, fruit en eiwitten.

Wij maakten de berekening op basis van de informatie op het etiket.

Vetten

Niet alle vetten hebben dezelfde nutritionele kwaliteit. Vet bestaat uit onverzadigde en verzadigde vetzuren. Het is aangeraden om de verzadigde vetten te beperken. 

Binnen de groep van de verzadigde vetzuren zijn er drie vetzuren waarvan een te hoge inname gelinkt is aan een hoger risico op hart- en vaatziekten: de zogenaamde "atherogene" verzadigde vetzuren C14:0 (myristinezuur), C12:0 (laurinezuur) en C16:0 (palmitinezuur). De Hoge Gezondheidsraad raadt aan om de inname ervan te beperken tot minder dan 8 % van de totale energie-inname.

We gaan ervan uit dat hoe minder van deze vetzuren we terugvinden in hazelnootpasta, hoe beter de nutritionele kwaliteit is. Bij onze beoordeling gaan wij een stapje verder dan de Nutri-Score door ook deze atherogene vetzuren te beoordelen.

Suikers

Maar ook de grote hoeveelheid suikers zijn funest voor ons lichaam. De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan om toegevoegde suikers te beperken. Hoe hoger het gehalte suikers (toegevoegde suikers en lactose), hoe lager onze beoordeling.