Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vezels in de voeding

02 augustus 2007
Vezels in de voeding

02 augustus 2007

De Belg eet te weinig vezels. Nochtans hoeft u niet meteen naar vezelsupplementen te grijpen. In normale omstandigheden volstaat een voldoende vezelrijke voeding. Waarom is die zo belangrijk? En hoe krijgt u genoeg vezels binnen?

Belang van vezels

Voedingsvezels is een verzamelnaam voor diverse stoffen van plantaardige afkomst die niet door ons lichaam worden verteerd. Ze belanden dus ongeschonden in de stoelgang. Aangezien ze bijdragen tot een goede regeling van de darmtransit, zijn ze heilzaam ter voorkoming en bestrijding van allerlei spijsverteringsproblemen. Doordat ze de ontlasting vergemakkelijken, maken ze die ook minder pijnlijk voor wie last heeft van aambeien. Volgens diverse studies zouden vezels tevens helpen bij de preventie van bepaalde aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, kanker van de dikke darm, suikerziekte enz. Ook al bestaat er niet overal eensgezindheid over, toch staat het belang van vezels als een paal boven water. Reden genoeg om voldoende vezels op het menu te zetten!

Bronnen van vezels

Tenzij in geval van constipatie, bij zwangerschap, bij bedlegerige mensen enz. zijn vezelsupplementen overbodig. Op voorwaarde dat u gezond en gevarieerd eet, neemt uw lichaam immers voldoende vezels op. Er bestaan twee soorten: oplosbare en niet-oplosbare vezels. Beide hebben hun nut. De oplosbare komen vooral voor in fruit, verse groenten en peulvruchten. De onoplosbare zijn vooral terug te vinden in volkorenproducten. Zet dagelijks dus minstens 400 g fruit en groente op het menu, bijvoorbeeld 2 stukken fruit en 2 à 3 porties groenten. Vervang vezelarme producten ook zo veel mogelijk door vezelrijke: neem bijvoorbeeld volkoren- in plaats van witbrood, volkorenpasta in plaats van gewone, bruine rijst in plaats van witte enz. En kies liever voor vezelrijke tussendoortjes, zoals noten en gedroogde vruchten. Maar vermijd vezelrijke caloriebommen, zoals bepaalde koekjes of ontbijtgranen. En denk eraan dat vezels veel vocht opslorpen. Vergeet dus niet om voldoende te drinken (minstens 1,5 l/dag), bij voorkeur water.


Afdrukken Versturen via e-mail