Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA

dossier


Marketingterm

Het begrip “superfoods” is uitgevonden door de marketingsector en verwijst naar hippe en vaak dure voedingsmiddelen. Ze zouden boordevol mineralen, vitaminen en antioxidanten zitten. In werkelijkheid bevatten ze vaak niet meer voedingsstoffen dan klassieke voedingswaren.

Bepaalde voedingsmiddelen (of superfoods zoals ze vandaag vaak genoemd worden) kunnen wel helpen om in goede gezondheid te blijven, op voorwaarde dat je ze gebruikt in een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon. Voedingsmiddelen die zogezegd een ziekte kunnen genezen of een miraculeuze werking hebben bestaan gewoon niet. Laat je niet om de tuin leiden. Je kiest dus beter voor je vijf dagelijkse porties groenten en fruit, in plaats van voor je portie superzaden.

Sociale gevolgen blijven niet uit

Veel superfoods komen uit Zuid-Amerika (Açaí-bessen, acerola, ..), Azië (kurkuma, granaatappel, ...) of elders en komen bij ons niet voor. Ze maken deel uit van het traditionele voedingspatroon van de autochtone bevolking en zijn op de Europese markt uitgegroeid tot een ware hype.

Omdat de vraag naar die producten steeds toeneemt, schiet ook de prijs de hoogte in. Die prijsstijging heeft een invloed op de lokale bevolking die, omwille van de kost, haar traditionele voeding niet meer kan eten. Dat is wat er enkele jaren geleden gebeurd is met de toenemende vraag naar quinoa.

Die tijdelijke hypes hebben ook een invloed op de landbouw in het land van oorsprong. In die landen gaat men zich immers toespitsen op een monocultuur. Zo werden aan het begin van de avocadohype tal van bossen platgebrand om de productie ervan te vrijwaren. Zonder uiteraard te vergeten dat die plotse interesse al even snel weer voorbij kan gaan.

Koop bewust. Superfoods zijn immers erg duur en je kunt er gerust zonder. Voor elke superfood bestaan er tal van alternatieven uit ons eigen klassieke voedingspatroon. Geef hier de voorkeur aan.

Community