Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Asperges

18 april 2007
Asperges

18 april 2007

Bent u ook zo gek op de fijne smaak van de asperge? Om zeker te zijn dat ze van een goede kwaliteit zijn, koopt u asperges het best in het seizoen. Hoe ziet u of asperges vers zijn? En hoe bewaart u ze het best?

Het aspergeseizoen: mei-juni

Asperges mogen dan al bijna het hele jaar door te krijgen zijn, het is veel interessanter om asperges te kopen in het volle seizoen (mei-juni). De kwaliteit is dan beter en de prijs veel beter verteerbaar. Bovendien gedraagt u zich zo milieubewuster: er is dan minder energie nodig voor het transport en voor het verwarmen van de serres.

Kopen, bewaren, bereiden

  • Koop alleen verse asperges.
    Koop asperges met stevige en onbuigzame stengels en mooi compacte kopjes. Bestudeer aandachtig de punten en de uiteinden, want daar begint het bederf het eerst. Verdroogde of bruine uiteinden vertellen u dat de asperge niet vers is.
  • Bewaar ze zo kort mogelijk.
    Asperges verbruikt u zo snel mogelijk na aankoop. Desnoods kunt u ze 4 à 5 dagen bewaren in de koelkast (0-5° C), bij voorkeur gewikkeld in een vochtige doek of in keukenpapier. Geblancheerde asperges mag u invriezen. Om ze te koken dompelt u de diepgevroren asperges rechtstreeks in kokend water (ontdooien hoeft niet).
  • Behandel ze met zachtheid.
    Een asperge is een broze groente: schokken verdraagt ze absoluut niet! Schil de asperges met een dunschiller en werk van het kopje naar onderen toe. Asperges koken (ongeveer 15 minuten) gaat makkelijker als u ze in een bussel bindt of een speciale aspergepan gebruikt. In de magnetron gaat het ook: schik de asperges met de punten in dezelfde richting in een schotel met deksel, besprenkel ze met enkele lepels water en kook ze op maximumvermogen gedurende 6 tot 8 minuten (afhankelijk van de dikte).

Gezonde groente

De groene asperge smaakt sterker, een beetje zoetig, terwijl de witte een meer verfijnde, nootachtige smaak heeft. Qua voedingswaarde zijn ze vergelijkbaar, al bevat de groene asperge meer vitaminen en mineralen.
Asperges bulken van de vitamines van de B-groep (vooral dan de kopjes) en van de provitamines A (0,4 à 0,8 mg/100 g, afhankelijk van de soort) maar bevatten ook tal van mineralen en oligo-elementen: kalium (200 mg/100 g), fosfor (60 mg/100 g), magnesium (20 mg/100 g), zink (0,5 mg/100 g) en koper (0,2 mg/100 g).
Omdat asperges fructosanen, asparagine (aminozuurderivaat) en kalium bevatten, is de groente diuretisch, stimuleert ze de nierfunctie en werkt ze bloedzuiverend.


Afdrukken Versturen via e-mail