Nieuws

Zoveel cafeïne consumeer jij dagelijks

09 februari 2022

Voor heel wat Belgen is de consumptie van cafeïne dagelijkse kost. Deze stof zit dan ook in tal van producten die we frequent gebruiken: koffie, thee, frisdrank, energiedrank en chocolade. Maar wat gebeurt er als je er te veel van binnen krijgt? En vooral ... zit jij over die limiet?

Ieder lichaam reageert anders op cafeïne. Sommige mensen kunnen zonder problemen grote hoeveelheden cafeïne verwerken, terwijl anderen al ongewenste effecten ondervinden na één kopje. Een hoge consumptie cafeïne kan echter schadelijk zijn voor je gezondheid. De Hoge Gezondheidsraad hanteert daarom 5,7 mg/kg/dag als richtlijn voor de maximale consumptie cafeïne per dag. Voor een persoon van 70 kg komt dat overeen met ongeveer 6 kopjes koffie. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven blijven het best onder de limiet van 200 milligram per dag, vergelijkbaar met twee kopjes koffie. Maar vergis je niet. Cafeïne zit immers niet enkel in koffie. Ook via thee, frisdranken, energiedranken en chocolade krijg je heel wat cafeïne binnen.

Meer weten over cafeïne

Wil je weten of jouw totaal verbruik de limiet overstijgt? Doe dan snel onderstaande test!

 

Verbruik onder controle?

Blijft jouw cafeïneverbruik onder de limiet? Houden zo! Cafeïne kan immers een negatief effect hebben op je gezondheid. Zo kan een te hoge consumptie leiden tot rusteloosheid, angstgevoelens, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Als je te veel cafeïne binnenkrijgt, kan je ook slaapproblemen ervaren. Iets om voortaan in gedachten te houden wanneer je nog een extra kopje koffie wilt zetten dus.