Dossier

Suikers en zoetstoffen

19 juli 2016
Suiker en andere zoetstoffen

19 juli 2016

In tegenstelling tot wat u wellicht denkt, vormen suikers op zich geen probleem. Pas bij een overmatig gebruik kan het uw gezondheid schaden. En dat is nu net het probleem, onze suikerconsumptie is flink wat hoger dan aanbevolen. Fabrikanten vervangen suiker daarom geregeld door zoetstoffen. Maar niets wijst erop dat u daarmee écht beter af bent.

De soorten suiker

  • Witte suiker is de meest geraffineerde suiker en bestaat voor minstens 97 % uit sacharose. Deze wordt gebruikt in de kristal-, poeder- of klontjesversie, als tafelsuiker.
  • Ruwe suiker bevat minder sacharose (ongeveer 90 %) en meer mineralen en organisch materiaal, waaraan deze suiker zijn bruingrijze kleur en specifiek aroma ontleent.
  • Kandijsuiker wordt verkregen door ruwe (biet- of riet)suiker te laten kristalliseren door afkoeling. Door karamelisatie krijgt de suiker een bruinige kleur. Deze suiker wordt vaak gebruikt in huisgestookte likeuren.
  • Cassonade is ruwe rietsuiker, die werd verkregen door het sap van suikerriet in te koken. De suiker die in België onder de naam "cassonade" wordt verkocht, is echter vaak basterdsuiker, die niet uit suikerriet, maar uit suikerbiet wordt gewonnen.
  • Basterdsuiker is ruwe suiker uit suikerbiet. Deze geparfumeerde suiker met zachte textuur wordt verkregen op basis van de siroop van de raffinage van witte suiker, die eenmaal wordt ingekookt voor de blonde versie en tweemaal voor de bruine. In België onder meer te vinden onder de naam "cassonade Graeffe".

Goed voor de gezondheid …

Op zich is suiker niet slecht voor de gezondheid. Koolhydraten vormen een belangrijke bron van energie voor onze hersenen en zijn onontbeerlijk voor het organisme.  Ze brengen vitamines aan, mineralen, vezels, antioxidanten … het zijn voedingsstoffen die gunstig zijn voor de gezondheid.

Koolhydraten worden in twee groepen verdeeld: complexe koolhydraten (bv. zetmeel) en enkelvoudige (bv. suikers in fruit). De eerste leveren energie en zijn dus nuttig voor het organisme. De tweede zorgen vooral voor een zoete smaak, waardoor eten een plezier wordt.

Een evenwichtige voeding moet voor minstens 55% uit koolhydraten bestaan (waarvan een merendeel complexe koolhydraten).

...maar op bepaalde voorwaarden!

Om van de gunstige effecten van suiker te kunnen genieten, moeten we misbruik vermijden. Want overdaad schaadt. Het lijdt niet alleen tot gaatjes in onze tanden, maar suiker wordt ook omgezet in vet en leidt tot overgewicht wanneer het in te grote hoeveelheden wordt gegeten.

Koolhydraten worden immers in de spieren opgeslagen en omgezet in energie wanneer dat nodig is. Zodra het lichaam meer koolhydraten ontvangt dan het gebruikt of kan opslaan, worden deze omgezet in vet en opgestapeld in de vetcellen.
Bovendien is rietsuiker echt niet beter voor de gezondheid dan de andere soorten suiker, in tegenstelling tot wat velen denken! Geraffineerde riet- en bietsuiker hebben nagenoeg dezelfde samenstelling en precies dezelfde smaak als de andere soorten.


Afdrukken Versturen via e-mail