Dossier

Cafeïne

07 februari 2022
cafeine santé

Of het nu in de vorm van thee of koffie, frisdrank, energiedrank of chocolade is: voor de meerderheid van de Belgen is de consumptie van cafeïne een dagelijkse activiteit. Je weet dan ook maar beter wat deze stof doet met je lichaam.

Inleiding

Wie cafeïne zegt, denkt uiteraard meteen aan koffie. Koffie is ook meteen de grootste slokop wat de cafeïneconsumptie in België betreft. Belgen zijn echte koffiedrinkers, naar schatting drinken we elke dag gemiddeld bijna 2 kopjes. Het aandeel filter- en/of oploskoffie is daarbij eerder beperkt, terwijl pads en capsules voor individuele porties hun aandeel aanzienlijk zagen toenemen de laatste jaren. Ook koffie van vers gemalen bonen doet het goed bij de Belgische gezinnen.

Wat is cafeïne?

Cafeïne is een stimulerende stof die van nature voorkomt in koffie, en in kleinere hoeveelheden in thee. Cafeïne in thee wordt ook wel theïne genoemd. Theïne en cafeïne worden vaak als 2 aparte stoffen gezien, maar dit zijn ze niet. Er is geen verschil tussen theïne en cafeïne. Cafeïne zit naast in koffiebonen en theebladen ook in cacaobonen, guaranabessen en colanoten.Niet alleen koffie en thee maar dus ook cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk bevatten cafeïne.

Daarnaast wordt cafeïne ook toegevoegd aan energiedranken en andere producten zoals kauwgum, snoep en bepaalde supplementen.

In dit dossier gaan we dieper in op:

Ben jij een koffieliefhebber? Bekijk dan zeker ook onze koopgids om de perfecte koffie voor jou te vinden. 

Zo kies je de beste koffie

Check je eigen verbruik

Wil je weten of jouw eigen cafeïneverbruik de limiet overstijgt? Doe dan alvast snel onderstaande test.