Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Nutri-Score is wel correct

10 april 2019

10 april 2019
Diepvriesfrieten krijgen een A, terwijl gerookte zalm een D krijgt?! Trok jij afgelopen week ook grote ogen bij de voorbeelden die je op sociale media zag passeren? Toch is de Nutri-Score wel degelijk correct. Wij leggen je uit hoe ze aan die score komen en wat dit nu betekent voor jouw dagelijks eetpatroon.

Afgelopen week werd de Nutri-Score officieel gelanceerd in ons land. En dat leverde meteen een storm van reacties op via allerlei kanalen. Mensen waren verontwaardigd dat een product als diepvriesfrieten een A kreeg, terwijl andere – ogenschijnlijk gezondere – producten een mindere Nutri-Score behaalden. En toch is dat allemaal niet zo verbazingwekkend …

Positieve versus negatieve punten

In eerdere artikels gaven we al aan dat Nutri-Score geen overkoepelend label is. De score wordt onder meer bepaald door de hoeveelheid energie, verzadigd vet, suiker, zout, eiwitten, vezels en percentage fruit/groenten/peulen en noten per 100 gram. Te veel energie, verzadigd vet, suiker en/of zout levert negatieve punten op (0 tot 40), terwijl veel vezels, eiwitten of percentage fruit/groenten/peulen en/of noten positieve punten (0 tot 15) opleveren. Die positieve punten worden bij de berekening afgetrokken van de negatieve. Dat levert volgende waarden op voor de verschillende letters:

  • Nutri-Score A: -15 tot -1
  • Nutri-Score B: 0 tot 2
  • Nutri-Score C: 3 tot 10
  • Nutri-Score D: 11 tot 18
  • Nutri-Score E: 19 tot 40

Geen overkoepelend label

De Nutri-Score mag dan een goede indicatie zijn voor hoe gezond een product al dan niet is, het houdt niet met alles rekening. Zo wordt er bij de berekening van de score bijvoorbeeld niet gekeken naar de aanwezigheid van additieven, allergenen, smaakstoffen of contaminanten, net zomin als naar de portiegrootte. Bovendien wordt de Nutri-Score bepaald op het verpakte product en dat is een belangrijke kanttekening. De Nutri-Score is ingevoerd om jou te helpen een evenwichtigere keuze te maken in de supermarkt. Het label houdt echter geen rekening met hoe jij het product thuis verder bereidt. Dat verklaart waarom producten zoals diepvriesfrieten en -kroketten geregeld een A krijgen, het bereidingsvet is hier niet in rekening genomen. De score voor frieten bereid in frituurvet zou slechter zijn, zeker als je er ook nog eens zout aan toevoegt. 

Hulpmiddel maar geen voedings- of gezondheidsrichtlijn

De Nutri-Score is ontwikkeld als een hulpmiddel om in de supermarkt makkelijker naar een gezonder product te kunnen grijpen. Zeker binnen éénzelfde supermarkt rayon of voedingscategorie zoals broodbeleg,ontbijtgranen,koekjes of zuiveldesserts kan de Nutri-Score een handige tool zijn om producten te kiezen die niet overlopen van de suiker, het zout en/of verzadigde vetten. Binnen het broodbeleg kun je op die manier bijvoorbeeld sneller een evenwichtigere keuze maken tussen mozzarella (Nutri-Score C), hummus (Nutri-Score A tot C), salami (Nutri-Score E) of gouda (Nutri-Score D).

Verscheidene studies in Frankrijk toonden al aan dat de Nutri-Score wel degelijk effect heeft. Zo werd er al vastgesteld dat de mensen minder grote porties eten van producten met een D of E, dat de Nutri-Score het meest efficiëntste label is (o.a. in vergelijking met het traffic light label) om de gezondheidswaarde van een product in te schatten en dat de inhoud van de winkelkarren in de supermarkt 10 % gezonder is dankzij dit label.

Wat de Nutri-Score echter niet is, is een gezondheidsrichtlijn. Om je totale dagvoeding en voedingspatroon samen te stellen, baseer je best nog op de gekende voedingsdriehoek. Die informeert je over welke voedingsmiddelen je het best consumeert en in welke hoeveelheden en verhoudingen om alle essentiële voedingstoffen binnen te hebben en ongezonde stoffen te mijden. We hebben in ons dagdagelijks dieet niet alleen nood aan fruit en groenten maar ook aan koolhydraten en vetten waaronder ook verzadigde vetten, we eten er alleen gemakkelijk te veel van. Producten met een D en E zoals olijfolie of chocolade passen zeker in evenwichtige voedingspatroon, we consumeren ze alleen beter met mate.

Spraakmakende voorbeelden

Om jullie de Nutri-Score zo optimaal mogelijk te laten gebruiken, hebben we een aantal spraakmakende voorbeelden geselecteerd die circuleren op sociale media. We leggen je telkens uit hoe ze aan die score komen en wat die nu eigenlijk betekent voor jouw eetpatroon.

Community

Voeding

community

Gerelateerde discussies