Nieuws

Diëten: minder vet of minder suiker?

21 maart 2018

21 maart 2018
Uit een nieuwe studie blijkt dat het verminderen van koolhydraten of lipiden tot een vergelijkbaar gewichtsverlies leidt na één jaar. Het zijn de calorieën die het hem doen.

Omdat er zoveel diëten bestaan, is het niet gemakkelijk om het dieet te vinden dat doeltreffend zal zijn op lange termijn. Twee recente studies zullen de keuze gemakkelijker maken...

De dagelijkse calorie-inname verminderen

Of je nu "zoet" of  "zout" bent, dat maakt niet uit. Uit een recente studie blijkt dat er geen verschil is in de resultaten van een vetarm dieet (low-fat, voornamelijk gebaseerd op de regelmatige consumptie van complexe bronnen van koolhydraten zoals peulvruchten en granen) en een koolhydraatarm dieet (low-carb, voornamelijk bestaande uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan goede vetten zoals zalm, noten en zaden, vruchten zoals avocado en olijfolie).

Het is de verlaging van de dagelijkse calorie-inname die tot gewichtsverlies leidt. Het maakt niet uit waar die verlaging vandaan komt.

Uit de studie blijkt ook dat het verminderen van de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen ten voordele van gezonde voedingsmiddelen en meer tijd besteden aan het bereiden van de maaltijden automatisch leidt tot een verlaging van de hoeveelheid geconsumeerde calorieën en bijgevolg tot gewichtsverlies.

Vegetarisch of mediterraan dieet?

Een andere recente studie heeft dezelfde vaststelling gedaan met betrekking tot vegetarische en mediterrane diëten. Uiteindelijk zijn beide methoden even doeltreffend om gewicht te verliezen.

Deze twee verschillende studies wijzen erop dat een gezonde voeding in kleinere hoeveelheden een relatief eenvoudige gewichtsbeheersing op lange termijn mogelijk maakt. Daarvoor is het beter om ultra-bewerkte en ultra-calorierijke industriële voedingsmiddelen te vermijden ten voordele van voedingsmiddelen van betere kwaliteit.

(Niet) erkende professionals

Als je met een dieet begint of als je voedingsadvies wenst, ga dan naar een erkende professional. Voedingscoach, voedingsdeskundige, nutritionist, nutrition coach, nutritherapeut, chrononutritionist ... zijn termen die immers geen wetenschappelijk of juridisch erkende opleiding inhouden. De titel van voedingsdeskundige mag niet worden gelijkgesteld met die van arts of diëtist. Let altijd goed op.

Je kunt de lijst van de erkende professionals vinden op de website van de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten.

Van 19 tot 24 maart loopt trouwens de Week van de Diëtist. Een goede gelegenheid om te herinneren aan het belang van een goede voeding.

Onze expertise tot jouw dienst

Het is moeilijk om te weten op wie je moet vertrouwen om doeltreffend en duurzaam af te vallen. Er bestaat immers een heel arsenaal aan diëten, waarvan sommige gekker zijn dan andere. Het dieet van Dukan, Dr. Cohen, Atkins, de Montignac-methode, het prehistorisch dieet, vegetarisme, de Weight Watchers ...

We hebben ze allemaal voor jou op een rijtje gezet, geanalyseerd en becommentarieerd in ons dossier Diëten op de testbank.

Naar het dossier


Afdrukken Versturen via e-mail