Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Er zijn voor- en nadelen aan het ketogeen dieet

17 februari 2021

Om overtollige kilo's kwijt te raken, wagen veel personen zich tegenwoordig aan het ketodieet of ketogeen dieet. Weinig suiker, veel vetten. Op korte termijn boek je daarmee resultaat, maar op lange termijn is dat niet het meest evenwichtige en meest efficiënte dieet.

Met het ketodieet, of voluit ketogeen dieet, verlaag je drastisch de consumptie van koolhydraten (tot 50g per dag) en verhoog je de consumptie van vetten (bij voorkeur goede vetten: avocado, vette vis, noten, goede oliën enz.). 

Je moet vooral koolhydraten uit suikerproducten bannen, maar ook – in mindere mate – die uit fruit, pasta, brood en aardappelen. Aangezien je daarnaast de consumptie van eiwitten moet terugdringen, blijft er eigenlijk nog maar één energiebron over: vetten.

Het doel? Het lichaam in een staat van ketose brengen. Dat betekent dat je lever door het gebrek aan suikers de vetten omzet in ketonen om je lichaam op die manier energie te bezorgen. Je geraakt daar na 3 tot 4 dagen en je herkent het aan een slechte adem.

Snel resultaat

Je verliest snel gewicht, zonder dat je met een hongergevoel rondloopt. Het geeft een goed gevoel wanneer het lichaam in ketose is. Je zult hooguit de eerste dagen eventueel last hebben van vermoeidheid en hoofdpijn.

Volgens de meest recente onderzoeken levert het ketodieet op korte termijn betere resultaten dan een vetarm dieet. Vandaar natuurlijk het grote commerciële succes.

Moeilijk vol te houden

Het ketodieet is echter erg strikt. Er kan een tekort aan vezels ontstaan (wat tot constipatie leidt) of aan vitamine B. Door de hoge inname van vetten is er op lange termijn bovendien een risico op een hart- en vaatziekte.

Op lange termijn is het ook niet het meest efficiënte dieet. In de praktijk boek je betere resultaten met een dieet waarbij vetten en koolhydraten goed in evenwicht zijn (zoals het mediterrane dieet). Dat zal je niet alleen langer slank houden, maar ook gezonder. Mogelijk is dat te verklaren doordat het mediterrane dieet nauwer aansluit bij onze voedingsgewoontes, terwijl je bij een dieet met weinig vetten of koolhydraten allerlei zaken moet laten en dat dus minder lang volhoudt.

Voor meer info verwijzen we je graag naar het dossier waarin we tal van diëten beoordelen.

ONS ADVIES OVER ALLE DIËTEN

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

1 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

Het neerschrijven van wat je eet, is in mijn ogen het beste begin en middel bij het veranderen van eetgewoontes. (over obesitas spreek ik me niet uit, want dat wordt als een ziekte beschouwd)