Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Waarom verdik je na het diëten?

13 januari 2020

Methodes genoeg om op enkele weken tijd gewicht te verliezen, al kom je bij de meeste diëten na afloop opnieuw bij. Van de 40 diëten die onze experts analyseerden, bleken slechts 4 op lange termijn evenwichtig en efficiënt te zijn.

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens! Velen zullen na de overmatige feestperiode maar al te graag iets aan hun lijn doen. Misschien heb je net als vele anderen al eens een blik geworpen op de talrijke “mirakeldiëten” die er op het internet te vinden zijn: austronautendieet, paleodieet, proteïnedieet, koolsoepdieet, ... De lijst lijkt eindeloos te zijn. Met de meeste van die diëten komen je kilo's er achteraf echter weer (dubbel en dik) bij.

Het jojo-effect

In ons speciaal dieetdossier vind je ons advies over ruim 40 afvalmethodes. Uit onze analyse blijkt dat de meeste van deze diëten door hun restrictieve karakter op lange termijn nauwelijks nut hebben.

Uiteraard zal je met deze diëten op korte termijn gewicht verliezen; je lichaam zal immers minder calorieën binnenkrijgen. Maar na een periode van drie maanden zal je lichaam zich aanpassen om minder energie te verbruiken. Ons lichaam is namelijk voorgeprogrammeerd om om te gaan met honger en kan natuurlijk niet weten dat jij aan het diëten bent. Het gevolg: je hormonale systeem past zich aan. De leptinewaarde (het verzadigingshormoon) zal bruusk afnemen, terwijl de ghrelinewaarde (het hongerhormoon) zal toenemen. Onze hersenen ontvangen foutieve info over het uitrekken van onze maag en bijgevolg over ons hongergevoel. Het resultaat is dat we nóg sneller honger zullen krijgen. En wanneer we opnieuw beginnen te eten, zal ons lichaam reserves aanleggen voor het geval we opnieuw honger zouden krijgen. Het mag dus niet verbazen dat 80% van de vermagerde personen binnen het jaar nadat ze een restrictief dieet begonnen, opnieuw aan (minstens) hun oorspronkelijke gewicht zitten.

Maar dat is nog niet alles. Eens ze terug op hun oorspronkelijke gewicht zitten, zullen de meeste mensen opnieuw zo'n restrictief dieet opstarten, met op lange termijn een steeds terugkerend resultaat: verdere gewichtstoename. Dat noemen we het bekende “jojo-effect”, dat je ook nog eens opzadelt met een mislukt gevoel en een lager zelfbeeld.

Wat wel te doen?

Het “mirakeldieet” of hét gouden geheim bestaat helaas niet: duurzaam afvallen lukt maar door minder calorieën op te nemen dan je verbruikt en om een evenwichtig voedingspatroon toe te passen afgestemd op je behoeftes.

Uit onze analyse van de verschillende diëten kwamen vier evenwichtige en efficiënte diëten naar voren, die alle vier sterk geïnspireerd zijn op de voedingsdriehoek. Het gaat om het flexitarisch dieet, het mediterrane dieet, het Scandinavisch dieet en Weight Watchers. In ons dossier lees je wat ze precies inhouden.

Naar het dossier

Let erop om, naast de aandacht voor je voeding, ook zoveel mogelijk te bewegen. Als je elke dag actief bent, verhoog je je basismetabolisme. Dit omvat de energiebehoeften die het lichaam nodig heeft om zijn functies in rust uit te voeren (ademhaling, spijsvertering, lichaamstemperatuur, enz.). Op die manier verbruik je meer energie tijdens rustmomenten!

Een diëtist-voedingsdeskundige is je beste partner om op duurzame wijze gewicht te verliezen.