Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Diëten: geef je gezondheid niet in handen van een charlatan!

15 november 2017
diëtist voedingsdeskundige

Wil je vermageren of gezonder gaan eten? Laat je dan professioneel begeleiden, dus door een diëtist of een arts met een opleiding inzake voeding. Anders riskeer je een aanslag op je portefeuille en soms zelfs op je gezondheid.

Voedingscoach, voedingstherapeut, voedingsconsulent, nutritionist ... Stop ! Ronkende titels, ja, maar zonder officiële inhoud. Wie zich achter zo’n titel verstopt, heeft geen opleiding gevolgd die wetenschappelijk of wettelijk is erkend.

Erkend vs. pseudo-expert 

Onlangs werd in Charlerloi een "valse" voedingskundige veroordeeld voor het onwettig uitoefenen van geneeskunde. In ons land moet men immers een opleiding als arts of als diëtist hebben gevolgd om advies te mogen geven over voeding.

Maar geregeld beweren pseudo-experten zonder erkende opleiding maar met een ronkende titel dat ook te kunnen. Volgens de wet mogen zij echter alleen recepten publiceren of een blog bijhouden. 

Aanslag op je portefeuille en eventueel op je gezondheid

"Wil je vermageren of gezonder gaan eten? Laat je dan professioneel begeleiden!”, zegt een van onze voedingsexperten. "Met een charlatan riskeer je niet alleen dat hij het geld uit je zakken haalt, maar ook dat hij je met gezondheidsproblemen opzadelt.” Bijvoorbeeld door je te veel vitaminensupplementen te laten nemen. Of door geen rekening te houden met jouw specifieke pathologie. 

De Franstalige beroepsvereniging van diëtisten (UPDLF) voert momenteel een campagne tegen de praktijken van charlatans. 

Hoe vind je een erkende diëtist?

De website van de twee officiële beroepsverenigingen die ons land kent, biedt de mogelijkheid om een erkende diëtist te vinden:

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

12 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2021

Op 15/11/2015 zijn mijn echtgenote en ik gestart met "bijna" keto dieet. Niet om te vermageren maar omwille van haar opeenvolgende depressies over een periode van 20 jaar. Na minstens 9 verschillende antidepressiva zonder resultaat, gevolgd door exact 100 ECT behandelingen (elektroshock). Bedoeling was extra energie voor de hersenen zoals bij behandeling van epilepsie. Resultaat is dat ons beider gewicht zeer stabiel is, zonder honger. Zij is meer dan 3 jaren depressievrij zonder enige behandeling of medicatie en ik ben 7 kg overgewicht blijvend verloren.
Met "bijna" keto bedoel ik dat wij 's morgens elk meestal ook 1/2 mango eten wat misschien er lichtjes over is wat suiker/zetmeel betreft.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/08/2021

Sinds jaren volg ik een variant van het intermittent vasten, het 2xdieet. Dit is gewoon 2 keer per dag eten en niets tussendoor. Je kan dan 's morgens en 's avonds eten of 's middags en 's avonds of op 2 andere momenten. De laatste tijd ga ik nog een stap verder. De eerste maaltijd eet ik geen koolhydraten (dus een keto maaltijd) en de tweede maaltijd eet ik gewoon. Op die manier beperk je nog eens de koolhydraten. Het is ook een zeer goed vermageringsdieet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/08/2021

Heb een vijftal weken gevast vanaf 20:00 's avonds tot 's anderendaags 's middags 12:00, enkel water en koffie gedronken. Mijn gewicht bleef ongeveer hetzelfde: vandaag 300 gr minder, de dag nadien 500 gr erbij. Dus het heeft niet geholpen. Dieëten met hulpmiddelen is pure geldklopperij. Met herba life zou je resultaten kunnen boeken, maar je moet dit voor de rest van je leven doen. Groetjes Victor

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021

Hallo, IMF is eigenlijk geen dieet. Je mag dan alles eten, wel binnen je food window. Punt 7 vind ik een foute stelling. Sinds 26 augustus vorig jaar doe ik IMF, sindsdien geen ontbijt meer. Ook geen behoefte meer aan. Regelmatig 100km met de koersfiets tussen het 13de en 16de uur van het vasten, enkel op water. Geen probleem mee. Ik ben ondertussen 52 jaar. Dat is nog niet oud maar ook zeker niet meer de jongste. Groeten, Werner.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

Sinds enkele maanden ben ik bezig met intermittent fasting waarin ik enkel eet tussen 12u en 20u.
De eerste weken waren best lastig omdat ik gewoon was om 6x/dag te eten (omwille van sport) maar daarna voelde ik mij veel beter in mijn vel, minder darmklachten, betere focus, minder dipjes gedurende de dag.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021
, Gereageerd:

Ik ben dit ook aan het doen een 4 tal weken en ben van 91kg naar 85 kg gegaan . Zonder honger te hebben

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Benjamin en Joe, bedankt voor jullie getuigenis, dit dieet is erg in trek. Het type onderbroken vasten dat je kiest, bepaalt of je het makkelijk kan volhouden en het tekort aan calorieën kan ervoor zorgen dat je vrij snel gewicht verliest.  Bij de studies die tot hier toe werden uitgevoerd, waren enkel personen betrokken die te kampen hebben met ziektes zoals kanker, fibromyalgie of obesitas. Deze studies hebben aangetoond dat het vasten voordelig kan zijn voor het lichaam, met name wat de resistentie tegen oxidatieve stress betreft. De resultaten op lange termijn ontbreken echter of zijn onnauwkeurig. Het is ook interessant om te weten dat er geen onderzoek werd gevoerd naar het effect van vasten op gezonde personen. Het is daarom te vroeg om conclusies te trekken en te veralgemenen. Tot slot is het belangrijk om te weten dat je niet afvalt door maaltijden over te slaan, integendeel. Het lichaam springt economisch om met energie, en slaat bij de eerstvolgende maaltijd gewoon meer op ;-) ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/05/2021
, Gereageerd:

Beste , bedankt voor de info .
Maar het is toch ook eens leuk om nog eens een echt honger gevoel te hebben , je gaat eten veel meer respecteren .
Voor 12 u "s middags probeer ik veel water te drinken . Ik voel er blijkbaar toch wel goed mee .

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Jammer genoeg gaat ieder pondje door het mondje. Het is heel erg moeilijk om dag in dag uit aan alle verleidingen te weerstaan. Idd,opschrijven wat je eet kan je serieus doen verschieten. Twintig jaar geleden at ik 10 boterhammen en was graatmager. Nu eet ik er drie en kom bij door ernaar te kijken. Dus leeftijd speelt zeker en vast een grote rol

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Het beste is nog altijd calorien tellen . Er zijn gratis apps voor de calorien te tellen bv yazio . je doet je bv 500 cal te kort per dag. of hoe het uitkomt voor je gewicht . dat kan de app voor jou uitrekenen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2021
, Gereageerd:

Beste Johan en Willy, het “mirakeldieet” of hét gouden geheim bestaat helaas niet: duurzaam afvallen lukt inderdaad maar door minder calorieën op te nemen dan je verbruikt en om een evenwichtig voedingspatroon toe te passen afgestemd op je behoeftes. Bedankt alleszins voor jullie bijdrage ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

Het neerschrijven van wat je eet, is in mijn ogen het beste begin en middel bij het veranderen van eetgewoontes. (over obesitas spreek ik me niet uit, want dat wordt als een ziekte beschouwd)

Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies