Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Diëten: denk aan uw gezondheid!

21 juni 2012
régimes attention

21 juni 2012

Met de zomer voor de deur denken we plots weer massaal aan onze lijn. Er zijn trendy diëten bij de vleet, maar die zijn niet altijd zonder risico.

Als u gaat diëten, kan dat wel degelijk risico’s inhouden voor uw gezondheid. Bovendien is het praktisch onvermijdelijk dat u nadien weer bijkomt. Zeker als u de overtollige kilo’s op eigen houtje te lijf gaat, zonder medische opvolging. Bij een dieet is het belangrijk de voedingswaarde te analyseren (energietoevoer, aanvoer van eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen) om te weten waar u mee bezig bent.

Denk ook aan de nadelen

Dit zijn enkele risico’s van diëten volgens een rapport van het Nationaal Agentschap voor voedselveiligheid, milieu en arbeid (ANSES):
  • Door te vermageren zal men ongeacht de mate van de eiwitaanvoer spiermassa verliezen en dus zwakker worden. 
  • Diëten zijn ook nefast voor het botkapitaal. Men heeft vastgesteld dat een gewichtsverlies van 10 % de minerale botdichtheid met gemiddeld 1 tot 2 % vermindert. 
  • Na één jaar is 80 % van degenen die vermagerden weer bijgekomen en dat cijfer neemt mettertijd nog toe. 
  • Koolhydraatarme diëten gaan vaak gepaard met tijdelijke spijsverteringsproblemen, zoals constipatie als gevolg van een lagere vezelaanvoer. 
  • Heel wat diëten voeren meer eiwitten aan dan de aanbevolen hoeveelheid. 
  • De meeste voeren veel minder vezels aan dan aanbevolen, soms zowat tien keer minder. 
  • Ruim de helft voldoet niet aan de ijzerbehoefte van vrouwen en levert te veel natrium aan. Ook het nodige calciumgehalte voor volwassenen wordt bij één op vier diëten niet gehaald. 
  • De toevoer van vitamine C, D en E kan eveneens een probleem zijn bij sommige diëten. 
Uiteraard zijn die gevolgen nefast voor het lichaam, zeker bij zogenaamde risicogroepen, zoals kinderen, jongeren, zwangere vrouwen, sportbeoefenaars en ouderen.

Maak een doordachte keuze

Het ene dieet na het andere volgen zou volgens een Finse studie onvermijdelijk tot een gewichtstoename leiden. Een analyse bij tweelingen zou aantonen dat dit onafhankelijk is van genetische factoren. Van het ene op het andere dieet overschakelen is dus geen goed idee.
Als u toch absoluut wilt of moet vermageren, kies dan voor een dieet op basis van de aanbevolen hoeveelheden voedingsstoffen, onder toezicht van een diëtist of voedingsdeskundige. Uit een steekproef van Nutrinet blijkt dat restrictieve diëten (Dukan, Cohen, koolsoep …) niet erg geliefd zijn, omdat ze volgens 40 % van de ondervraagden enkel een effect hebben op korte termijn.
Daarentegen vindt 76 % van degenen die naar eigen zeggen een dieet hebben gevolgd op basis van de aanbevolen hoeveelheden voedingsstoffen die zijn opgesteld door de Hoge Gezondheidsraad, dat dit doeltreffend was op lange termijn en dat de verloren kilo’s meer dan zes maanden zijn weggebleven.

Informeer u dus grondig voor u zich in één of ander crashdieet stort. Het is aan te raden om daarvoor een beroep te doen op een gezondheidswerker, diëtist of voedingsdeskundige.


Afdrukken Versturen via e-mail