Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vermageren op vier manieren

11 februari 2020
vermageren 4 manieren

Wie aan overgewicht lijdt, doet er goed aan te vermageren. Dat kan op verschillende manieren. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden? En wanneer is welke methode aangewezen? We maken een balans op.

Op je lijn letten

Om te vermageren, hoef je niet noodzakelijk te diëten. Wil je maar een paar kilo’s kwijtraken, dan kan het volstaan om gewoon wat op je lijn te letten, uiteraard afhankelijk van je BMI (Body Mass Index) en voedingsgewoonten. Als je bijvoorbeeld veel snoept of veel alcohol drinkt, kun je beginnen door je suiker- of alcoholverbruik te verminderen. Door andere voedingsgewoonten kun je immers gewicht verliezen zonder een strikt dieet te moeten volgen.

De voedingsdriehoek

Baseer je daarbij op de voedingsdriehoek. De Belg eet meestal te weinig complexe koolhydraten en te veel (vooral verzadigde) vetten. Geef dus liever de voorkeur aan producten met zetmeel, zoals aardappelen, bruine rijst, pasta, volkorenbrood enz. Met enkelvoudige koolhydraten die voor een zoete smaak zorgen, spring je beter matig om. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en zouden 10 tot 15 % van je totale energiebehoefte moeten dekken.

"Light" producten?

Ook bepaalde “lightproducten” kunnen helpen om af te vallen, maar niet allemaal. Op tal van producten prijken termen die de indruk wekken dat het om caloriearme producten gaat, zoals “light”, “fitness”, “zonder toegevoegde suikers” of “0 %”. In werkelijkheid geven die echter geen enkele garantie dat het product een verlaagd caloriegehalte heeft. Zo kan de “Mokka Light” koffie van Delhaize onterecht doen uitschijnen dat deze minder calorieën bevat. Maar koffie bevat van nature al geen calorieën en de term “light” wijst dan ook enkel op het verlaagde cafeïnegehalte. Kortom, bepaalde zogenaamde “lightproducten” bevatten evenveel calorieën als hun gewone variant. Neem dus het zekere voor het onzekere en kijk op het etiket na of het caloriegehalte daadwerkelijk (en noemenswaardig!) lager is.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Jammer genoeg gaat ieder pondje door het mondje. Het is heel erg moeilijk om dag in dag uit aan alle verleidingen te weerstaan. Idd,opschrijven wat je eet kan je serieus doen verschieten. Twintig jaar geleden at ik 10 boterhammen en was graatmager. Nu eet ik er drie en kom bij door ernaar te kijken. Dus leeftijd speelt zeker en vast een grote rol

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Het beste is nog altijd calorien tellen . Er zijn gratis apps voor de calorien te tellen bv yazio . je doet je bv 500 cal te kort per dag. of hoe het uitkomt voor je gewicht . dat kan de app voor jou uitrekenen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

Het neerschrijven van wat je eet, is in mijn ogen het beste begin en middel bij het veranderen van eetgewoontes. (over obesitas spreek ik me niet uit, want dat wordt als een ziekte beschouwd)