Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vermageren: 4 manieren

03 oktober 2012
vermageren 4 manieren

03 oktober 2012

Wie aan overgewicht lijdt, doet er goed aan te vermageren. Dat kan op verschillende manieren. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden? En wanneer is welke methode aangewezen? We maken een balans op.

Op uw lijn letten

Om te vermageren, hoeft u niet noodzakelijk te diëten. Moet u maar een paar kilo’s kwijtraken, dan kan het volstaan om gewoon wat op uw lijn te letten, uiteraard afhankelijk van uw BMI (Body Mass Index) en voedingsgewoonten. Als u bijvoorbeeld veel snoept of veel alcohol drinkt, kunt u beginnen door uw suiker- of alcoholverbruik te verminderen. Door andere voedingsgewoonten kunt u immers gewicht verliezen zonder een strikt dieet te moeten volgen.

De voedingspiramide

Baseer u daarbij op de voedingspiramide. De Belg eet meestal te weinig complexe koolhydraten en te veel (vooral verzadigde) vetten. Geef dus liever de voorkeur aan producten met zetmeel, zoals aardappelen, bruine rijst, pasta, volkorenbrood enz. Met enkelvoudige koolhydraten die voor een zoete smaak zorgen, springt u beter matig om. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en zouden 10 % van uw totale energiebehoefte moeten dekken.

"Light" producten?

Ook bepaalde “lightproducten” kunnen helpen om af te vallen, maar niet allemaal. Op tal van producten prijken termen die de indruk wekken dat het om caloriearme producten gaat, zoals “light”, “fitness”, “zonder toegevoegde suikers” of “0%”. In werkelijkheid geven die echter geen enkele garantie dat het product een verlaagd caloriegehalte heeft. Zo kan de “Mokka Light” koffie van Delhaize onterecht doen uitschijnen dat deze minder calorieën bevat. Maar koffie bevat van nature al geen calorieën en de term “light” wijst dan ook enkel op het verlaagde cafeïnegehalte. Kortom, bepaalde zogenaamde “lightproducten” bevatten evenveel calorieën als hun gewone variant. Neem dus het zekere voor het onzekere door op het etiket na te kijken of het caloriegehalte daadwerkelijk (en noemenswaardig!) lager is.


Afdrukken Versturen via e-mail