Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Afslankclaims

17 juni 2013
afslankclaims

17 juni 2013

Werkt ananas afslankend? Helpt cafeïne om af te vallen? Feit of fabel? Ontdek welke claims juist en wettelijk toegestaan zijn.

Gezondheidsclaims op voeding zijn vaak louter een verkoopargument. U leert dus maar beter het kaf van het koren te scheiden.

Wat is een claim?

"Verrijkt met calcium", "zonder toegevoegde suikers", "cholesterolverlagend"... Dergelijke slogans die uw aandacht trekken, noemt men claims: boodschappen die bevestigen, suggereren of impliceren dat etenswaren bepaalde eigenschappen bezitten die goed zijn voor de gezondheid.

Sommige van die beweringen gaan over vermageren: "helpt gewicht te verliezen in het kader van een dieet”, "helpt uw silhouet te verfijnen of te behouden", "remt de vetopname en bevordert de afvoer van vetten en koolhydraten"... Dergelijke afslankclaims zijn vaak terug te vinden op voedingssupplementen.

Wel of niet goedgekeurd?

In theorie moet een claim de voedingsstof en het precieze effect ervan noemen. En natuurlijk moet de claim bewezen zijn, wat lang niet altijd het geval is.

Om te voorkomen dat de consument wordt misleid en verblind door de rijke verbeelding waarmee fabrikanten hun producten aan de man brengen, moeten alle Europese lidstaten zich sinds 2007 houden aan een Europese verordening omtrent de voorwaarden voor gezondheidsclaims. En sinds december 2012 moeten verpakkingen en andere reclameboodschappen (op tv, op internet enz.) daadwerkelijk aan de wetgeving worden aangepast.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid EFSA heeft een lijst opgesteld van toegestane en niet-toegestane claims. De claims die na onderzoek zijn goedgekeurd, gaan vooral over bepaalde vitaminen en mineralen en hun effect op de normale werking van het lichaam. Zo mag een verpakking of reclame vermelden welk effect bepaalde vezels hebben op de bloedsuikerspiegel, het cholesterolgehalte in het bloed en het gewicht.

Recentelijk heeft de EFSA de lijst van toegestane claims bijgewerkt. Heel wat fabrikanten hebben een aanvraagdossier ingediend voor hun producten, maar vele hebben bot gevangen.

Nog werk aan de winkel

Er moeten nog heel wat beweringen worden geëvalueerd. Zo moeten zowel botanische claims (effecten van plantenbereidingen in bijvoorbeeld voedingssupplementen) als verschillende andere claims die weer ter evaluatie zijn ingediend nog (opnieuw) worden onderzocht.

De Europese wetgeving hieromtrent is een goed initiatief, maar laat soms te veel ruimte voor interpretatie. En daar maken marketingspecialisten graag creatief gebruik van. Fabrikanten vinden nog altijd achterpoortjes om de regels te omzeilen.
Een gouden raad: staar u niet blind op het etiket, want daar prijken nog al te vaak claims op die nog niet zijn goedgekeurd. In feite zijn enkel de claims die door de EFSA zijn goedgekeurd, te vertrouwen.




Afdrukken Versturen via e-mail