Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Consumentenrechten

Opnieuw wordt er gestaakt bij Ryanair: Test Aankoop staat passagiers bij

29 aug 2019

Het cabinepersoneel van Ryanair kondigde recent niet minder dan 10 stakingsdagen aan vanaf 1 september. Als gevolg hiervan zullen tal van passagiers te maken krijgen met vertragingen of annuleringen van hun vluchten. Test Aankoop herinnert hen eraan dat zij, ook al werden zij vooraf geïnformeerd dat hun vlucht moet worden geannuleerd, rechten hebben en dat zij deze moeten laten gelden. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen gebruikmaken van het klachtenformulier van Test Aankoop of telefoneren op 02 892 37 05.

Nieuwe stakingen

Vanaf zondag zal het cabinepersoneel van Ryanair in totaal 10 dagen staken om te protesteren tegen de geplande sluiting van luchthavenbases door de lowcostmaatschappij.  De werkonderbrekingen zullen plaatsvinden op 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 en 29 september, meestal dus op vrijdag en zondag.

Passagiers hebben rechten

Gevolgen voor de passagiers: vertragingen en annuleringen van hun vluchten. Test Aankoop herinnert de passagiers eraan dat als zij op voorhand worden ingelicht dat hun vlucht wordt geannuleerd, zij ook rechten hebben en dat zij ervoor moeten zorgen dat deze worden gerespecteerd. Als de annulering werd meegedeeld:

  • minstens 2 weken voor vertrek : Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen ;
  • tussen 2 weken en 7 dagen voor vertrek :
    • Ryanair moet een alternatief voorstellen Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen ;
    • Ryanair moet bijstand verlenen (drank, maaltijd, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) ;
    • Als passagier heb je recht op een financiële vergoeding (van 250 tot 600 EUR afhankelijk van de afstand van de vlucht), tenzij Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 2 uur voor het geplande uur vertrekt en maximaal 4 uur na de geplande aankomsttijd aankomt ;
  • Minder dan 1 week voor het vertrek : 
    • Ryanair moet een alternatief voorstellen. Komt dit de passagier niet goed uit, dan moet de maatschappij het ticket terugbetalen ;
    • Ryanair moet bijstand verlenen (drank, maaltijd, eventueel zelfs een hotelovernachting en transport naar het hotel) ;
    • Als passagier heb je recht op een financiële vergoeding (van 250 tot 600 EUR afhankelijk van de afstand van de vlucht), tenzij Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 1 uur voor het geplande uur vertrekt en maximaal 2 uur na de geplande aankomsttijd aankomt ;

Passagiers die zich wensen te laten bijstaan om hun rechten te laten gelden, kunnen gebruikmaken van het klachtenformulier van de organisatie of contact opnemen via
02 892 37 05.

Groepsvordering van Test Aankoop

Ryanair is geen goede leerling als het aankomt op het respecteren van de rechten van vliegtuigpassagiers.  Daarom besliste Test Aankoop een groepsvordering in te stellen voor personen wiens vlucht vorige zomer werd vertraagd of geannuleerd als gevolg van stakingen.  Meer dan 1000 personen tekenden reeds in. Inschrijven kan nog altijd op www.testaankoop.be/ryanair

Server Error
Server Error