Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Onrechtmatige bedingen in de contracten van de luchtvaartmaatschappijen

Pleitzitting tegen no show – clausules van Air France en KLM

13 jun 2019

Bepaalde luchtvaartmaatschappijen passen een zogenaamde “no show”clausule toe die voorziet dat passagiers die voor een bepaald deel van het reistraject van hun vlucht niet zijn komen opdagen, geweigerd worden voor de rest van hun reis of aanzienlijk meer moeten betalen. Om die reden stapte consumentenorganisatie Test Aankoop vorig jaar naar de rechter tegen Air France en KLM. Vandaag wordt er gepleit in deze zaak.

De “no show”-clausule is....

Heel wat luchtvaartmaatschappijen hanteren een “no show” clausule. Dit betekent dat een ticket niet meer geldig is voor de rest van het reistraject van zodra blijkt dat de passagier voor het vorige onderdeel niet is komen opdagen. Wat de reden daarvoor ook moge zijn. Heel concreet: wanneer iemand zijn heenvlucht mist, mag hij van de vliegmaatschappij ook zijn terugvlucht niet meer op. In dat geval zit er voor de passagier niets anders op dan een zware toeslag te betalen om toch nog op zijn originele terugvlucht te geraken of zelfs een volledig nieuw ticket te kopen. 

 

...onrechtvaardig!

Simpelweg onredelijk en onrechtvaardig, vindt Test Aankoop. De passagier heeft voor deze tickets betaald en zou ze dan ook zonder probleem moeten kunnen gebruiken. Ook al heeft die zijn heenvlucht gemist, of heeft hij een gemakkelijkere manier gevonden om op zijn bestemming te geraken : er is geen reden waarom de luchtvaartmaatschappij de rest van het ticket zou mogen schrappen. Voor de consumentenorganisatie is de beste “no show-clausule”, één die niet bestaat. Bovendien is het zo dat de lagekostenmaatschappijen een dergelijk beding niet toepassen hetgeen aantoont dat het niet – toepassen ervan wel degelijk mogelijk is.

Pleitzitting tegen Air France en KLM

Om die reden heeft Test Aankoop besloten om actie te ondernemen in België. In september vorig jaar, diende de consumentenorganisatie een juridische procedure in bij de handelsrechtbank van Brussel tegen tegen KLM en Air France. Beide maatschappijen passen deze “no show”-clausules op strenge wijze toe.  Hun algemene voorwaarden voorzien effectief dat indien de passagier  zijn eerste vlucht niet neemt , wat ook de reden mag zijn, hem een bijkomend forfaitair bedrag zal worden aangerekend, gaande van 125 euro voor een korte-afstandsroute (binnenlandse Franse vluchten en Corsica) tot 3000 euro voor een lange-afstandsvlucht! Op donderdag 13 juni wordt er gepleit in deze zaak.

Europese steun

In december vorig jaar lieten ook de Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC en ook consumentenverenigingen uit andere Europese landen van zich horen. Sommige landen schreven dan ook hun autoriteiten aan, anderen lanceerden dan weer zelf juridische procedures. “Wij zijn zeer verheugd dat maar liefst negen consumentenverenigingen in Europa de koe bij de horens hebben gevat om een einde te maken aan de “no show – praktijken”, klinkt het bij Test Aankoop.

Server Error
Server Error