#content#
Consumentenrechten
Bagagecrisis in Zaventem: ook de compensatie laat op zich wachten!
22 aug 2019Zich beroepen op overmacht is te kort door de bocht ...
Volgens de luchtvaartmaatschappijen kan er geen sprake zijn van schadever-goeding omdat de storing aan het afhandelingssysteem een geval van “over-macht” zou zijn. Maar of het hier al dan niet om overmacht gaat, is eigenlijk niet van belang. Wat moet worden gecontroleerd, is of de luchtvaartmaatschappij alle nodige maatregelen heeft genomen om de bagage zo snel mogelijk bij de reizigers te krijgen. De wet spreekt over "alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd konden worden om de schade te vermijden” en anders moet de maatschappij bewijzen dat het onmogelijk was om dergelijke maatregelen te nemen.
Volgens de luchtvaartmaatschappijen kan er geen sprake zijn van schadever-goeding omdat de storing aan het afhandelingssysteem een geval van “over-macht” zou zijn. Maar of het hier al dan niet om overmacht gaat, is eigenlijk niet van belang. Wat moet worden gecontroleerd, is of de luchtvaartmaatschappij alle nodige maatregelen heeft genomen om de bagage zo snel mogelijk bij de reizigers te krijgen. De wet spreekt over "alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd konden worden om de schade te vermijden” en anders moet de maatschappij bewijzen dat het onmogelijk was om dergelijke maatregelen te nemen.
Schadevergoeding “buiten gebruik” ...
Doorgaans kan zoekgeraakte bagage binnen twee à drie dagen aan de reizigers worden bezorgd. Om die reden zijn wij van mening dat wie langer dan drie dagen moest wachten op zijn bagage, recht heeft op een schadevergoeding. In dat geval mag men namelijk aannemen dat de luchtvaartmaatschappij niet alle “rede-lijkerwijs gevergde maatregelen” heeft ondernomen. Zeker omdat bij het voorval van zaterdag 3 augustus de bagage niet eens zoek was, ze moest alleen nog ter plaatse worden gebracht!
Wat doet Test Aankoop?
Talloze mensen namen met Test Aankoop contact op voor dit probleem. Daarom werd beslist:
- om Brussels Airport aan te schrijven. Het antwoord daarop luidde dat zij geen enkele verantwoordelijkheid nemen en het belang van de investeringen in de infrastructuur onderstrepen;
- de verschillende luchtvaartmaatschappijen aan te schrijven en hen te vragen een voorstel tot schadevergoeding te doen. Test Aankoop is trouwens verwonderd dat zij in het belang van hun passagiersgeen stappen hebben genomen tegen de luchthaven;
- een telefoonlijn te openen voor alle passagiers die menen recht te hebben op een schadevergoeding en op terugbetaling van de gemaakte kosten als gevolg van dit incident. Test Aankoop zal hen bijstaan via het nummer 02 892 37 05.
Server Error
Server Error
Server Error