Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Telecommunicatie

40 000 consumenten testten internetsnelheid via module Test Aankoop

02 jul 2018

Na zo’n drie maanden testen, hebben bijna 40 000 gebruikers hun internetsnelheid vergeleken met wat hen werd beloofd door de operator via de internetspeed-module van consumentenorganisatie Test Aankoop. 65% van de gebruikers behaalden minstens één keer een resultaat dat onder de 50 % van hun theoretisch beloofde internetsnelheid ligt. Niet zelden omdat ze via wifi surfen. Een groot aantal consumenten kreeg ook een migratie naar een betere technologie van de operator na het doen van de speedtest.

Samenwerking met ‘big five’

Ruim 97 % van de internetgebruikers is klant bij Proximus, Telenet, VOO, Scarlet en Orange. Om deze reden startte Test Aankoop op 28 maart van dit jaar een samenwerking met de big five van onze telecommarkt door een internetspeed-module op poten te zetten. Wanneer een consument geen 50% haalt van de beloofde internetsnelheid via deze tool, dan werden de resultaten meteen doorgegeven aan de operator in kwestie opdat deze een persoonlijke check-up kon uitvoeren om vast te stellen of er effectief een probleem was met de lijnsnelheid. Indien nodig kon de operator meteen de gepaste maatregelen treffen om dit te verhelpen. Van de grote groep gebruikers die een resultaat behaalde onder de 50% van de beloofde, theoretische snelheid, liet 14% zijn of haar gegevens achter opdat hun operator hen kon contacteren om te onderzoeken of het probleem te wijten was aan incorrect wifi-gebruik of er een andere oorzaak aan de grond lag van de negatieve surfervaring.

Wifi weegt door

Hoewel de consumentenorganisatie gebruikers van de internetspeedtest erop wees om zoveel mogelijk te testen met een bekabelde verbinding, stelde ze vast dat 64 % van de consumenten de test via wifi uitvoerde. Een bevestiging dat het dagelijks internetverbruik van de consument zich meer en meer via het wifi-netwerk dan over het vast netwerk afspeelt. Toch is het zo dat de meerderheid van de problemen net te wijten is aan de wifi-verbinding. Oplossingen die dan aangebracht kunnen worden zijn wijzigingen van de wifi-parameters of het plaatsen van extra hardware zoals een wifi-PLC adapter. Sommige gebruikers bleken ook te werken met een persoonlijke wifi-router die vaak ontoereikend was om de correcte snelheden te halen.

Daarnaast werd de internetspeedtest door 85% van de gebruikers met de laptop of vaste computer uitgevoerd. Een goede zaak, want metingen via een smartphone of een tablet geven doorgaans lagere resultaten dan via laptop of computer. Naast de aspecten die de consument zelf kan verbeteren, toonde de test aan dat ook de operator zijn duit in het zakje kan doen : zo kregen heel wat consumenten van hun operator een upgrade na het testen van hun internetsnelheid. Dit kon het veranderen van de aangesloten node betreffen voor de kabeloperatoren of een upgrade naar de laatste versie vectoring-technologie bij het DSL-netwerk.

Opvolging

Test Aankoop verwacht dat alle deelnemende klanten ten laatste tijdens de zomervakantie van een persoonlijke opvolging door hun operator zullen kunnen genieten. Zo snel mogelijk na de zomer zal de consumentenorganisatie dan een eindbalans opmaken van wat de operatoren precies hebben ondernomen ten aanzien van hun deelnemende klanten aan de speedtest. Ondertussen blijft het mogelijk voor consumenten om de test te doen en te kijken in welke mate hun internetsnelheid afwijkt van de beloofde snelheid. Een gepersonaliseerde follow-up zoals tijdens de actie liep, is niet meer mogelijk.

 

Server Error
Server Error