Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Contracten voor telecomabonnementen

Reeds 1000 Proximus-klanten meldden zich bij de rechtbank in decoder affaire

02 mrt 2018

In de class action procedure van Test Aankoop tegen Proximus hebben tot nu zo’n 1000 consumenten zich kenbaar gemaakt bij de griffie van het Hof van Beroep. De consumentenorganisatie roept gedupeerde klanten die in de periode 2008-2013 een V3 decoder hebben gekocht en die in het voorjaar van 2016 zijn ingegaan op het voorstel van Proximus om een nieuwe decoder te huren, op om zich te melden. “Zo’n 30 000 klanten zijn hier benadeeld. Je melden via een gewone brief naar de griffie is de enige manier om compensatie te kunnen krijgen”, klinkt het bij Test Aankoop.

Even recapituleren

Halfweg 2016 dwong Proximus haar klanten die tussen 2008 en 2013 een V3-decoder hadden gekocht een nieuw model te huren omdat hun oude decoder vanaf 31 januari 2017 geen toegang meer zou verlenen tot de diensten van Proximus TV.  De telecomoperator lanceerde daarom een “aanbod” om gedurende 12 maanden een gratis nieuw exemplaar te huren op voorwaarde dat de klant op het aanbod inging voor 25 juni 2016 en dit terwijl de oude decoder nog perfect bruikbaar was tot 31 januari 2017.  Voor Test Aankoop kwam dit neer op een gratis huur van 6 maanden en niet 12 maanden.  Na verschillende pogingen om een minnelijke schikking te treffen, besliste de consumentenorganisatie een groepsvordering in te dienen tegen Proximus.  Zowel in eerste aanleg als in beroep werd deze ontvankelijk verklaard.  Om te kunnen vertegenwoordigd worden door Test Aankoop en om compensatie te krijgen, wordt nu aan de betrokken consumenten gevraagd om zich uitdrukkelijk te melden bij de griffie van het Hof van Beroep van Brussel via het zogenaamde ‘opt-out’ principe. Proximus werd ertoe veroordeel elke gedupeerde hiervan ook schriftelijk op de hoogte te brengen.

1000 brieven

Reeds 1000 mensen hebben zich tot nu bij de griffie gemeld. Een goede zaak, zegt Test-Aankoop maar in totaal zouden 30 000 mensen zijn geïmpacteerd. Het potentieel is dus nog groot.“Voor de prijs van één gewone brief, kunnen gedupeerde klanten hun recht op compensatie ter waarde van 56 euro afdwingen. De rest van de procedure is volledig gratis. Maar de tijd dringt : alle brieven moeten ten laatste op 9 maart bij de griffie binnen zijn, zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop.

Eens de groep van consumenten is samengesteld, wordt een verplichte onderhandelingstermijn voorzien van 3 maanden vastgelegd.  Indien Test Aankoop en Proximus alsnog tot een akkoord komen, moet de rechter dit vervolgens ook goedkeuren.  Wordt er geen akkoord gevonden tijdens de opgelegde termijn, dan zal de rechter een uitspraak ten gronde moeten doen.

Via de website www.testaankoop.be/proximus is meer informatie te vinden en kan een modelbrief worden gedownload die verstuurd kan worden naar de griffie van het Hof van Beroep. 
Server Error
Server Error