Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Telecommunicatie

Test-Aankoop en telecomoperatoren samen voor een optimale internetervaring

28 mrt 2018

                     

      

Omdat zowel Test-Aankoop als de internetproviders belang hechten aan een goede customer experience inzake internet, heeft de consumentenorganisatie, in navolging van een eerdere internetspeedcampagne in 2015, een samenwerking op poten gezet met de vijf grootste operatoren: Orange, Proximus, Scarlet, Telenet en VOO. Test-Aankoop biedt consumenten een online speedtest aan om te meten wat het verschil is tussen hun theoretische en hun door de test gemeten internetsnelheid. Leden van Test Aankoop krijgen indien nodig gepersonaliseerde informatie en bijstand van de internetproviders, om zo tot een optimale internetervaring te komen.

Doe de test op www.internetspeed.be

Breedband in België

Nu meer dan 85 % van de huishoudens in België beschikt over een internetverbinding, is het eens te meer duidelijk: we besteden steeds meer tijd online. Het aandeel van vaste breedbandlijnen met een capaciteit van 100 Mbps of meer ten opzichte van het totaal aantal vaste breedbandverbindingen groeide tot 36,9% eind 2016. Dit is ruim 21 procentpunten meer dan het EU-gemiddelde. Met dit percentage moet België enkel Roemenië, Zweden en Letland laten voorgaan. Op gebied van snelheden doen we het dus zeker niet onaardig in vergelijking met andere EU-landen.

Een goede internetverbinding voor iedereen

De eigenlijke internetsnelheid die een consument ervaart, is afhankelijk van heel wat factoren.  Ongeacht de gebruikte techniek zijn aangekondigde internetsnelheden veelal theoretisch en in het dagelijkse leven van de consument niet altijd haalbaar. Eerst en vooral surfen de meeste consumenten op het net via een wifi-verbinding, terwijl een verbinding via een ethernetkabel in principe een hogere snelheid garandeert. Daarnaast spelen onder meer ook de modem, de router en de aard van het toestel waarmee je surft een cruciale rol. Zo zal een state of the art laptop uiteraard een betere internetervaring bieden dan een oude smartphone, net zoals surfen vlak naast de modem sneller zal gaan dan wanneer je op zolder surft terwijl de modem in de kelder staat. Ook het aantal toestellen dat tegelijkertijd online is, beïnvloedt de snelheid.

Samenwerking met ‘the big five’

Vermits de internetsnelheid aldus afhankelijk is van diverse factoren, informeert elke operator zijn klanten via verschillende kanalen en tracht hij op allerlei manieren in contact te komen met klanten die geen optimale internetverbinding ervaren. Bijkomend heeft consumentenorganisatie Test-Aankoop daarom met de vijf grootste Belgische telecomoperatoren: Orange, Proximus, Scarlet, Telenet en VOO onderhandeld om voor haar leden in die situatie gepersonaliseerde bijstand te vragen. Dit kan gaan om een technische interventie vanop afstand of een aantal tips en tricks om zelf je netwerk te optimaliseren, maar ook persoonlijke huisbezoeken door een technieker behoren in bepaalde gevallen tot de mogelijkheden.

Test-Aankoop roept de consumenten op om de snelheid  van hun internetverbinding te meten via  www.internetspeed.be . De actie zal drie maanden duren.

Server Error
Server Error