Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Veilige digitale omgeving

Nieuwe studie toont aan dat Facebook de privacy van haar gebruikers nog steeds niet respecteert.

27 jun 2018

De studie van de Noorse consumentenraad toont aan dat Facebook zich nog steeds niet in regel stelt met de nieuwe algemene verordering gegevensbescherming (GDPR).  Dit bevestigt voor Test Aankoop dat de vergaring, analyse en verdeling van persoonlijke gebruikersdata, zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is of toestemming voor gaf, voor Facebook het primaire verdienmodel blijft. Test Aankoop legde daarom haar groepsvordering tegen Facebook, waarvoor reeds meer dan 20.000 inschrijvingen zijn, neer bij de rechtbank op maandag 25 juni. De inleidende zitting zal plaatsvinden op 29 oktober.

www.test-aankoop.be/facebook

Facebook en GDPR

De Noorse consumentenraad bekeek de nieuwe Facebook gebruiksinstellingen die betrekking hebben op de GDPR-regelgeving. Facebook’s poging om in orde te zijn met GDPR bestond erin om de gebruiker een hele reeks (pop-up) update berichten te laten goedkeuren. Een net gepubliceerde studie van de Noorse consumentenraad toont echter aan dat de gebruiker  weinig keuzes krijgt van Facebook en dat er invasieve technieken worden gebruikt om gebruikers persoonlijke data te laten delen.

Het meest concrete voorbeeld betreft het accepteren van de voorwaarden voor het gebruik van de gezichtsherkenningsfunctie. Hoewel er de indruk wordt gegeven dat voor het gebruik van gezichtsherkenning expliciete toestemming moet worden gegeven, moeten de gebruikers die de gezichtsherkenningsfunctie niet willen gebruiken een significant aantal extra clicks doen om er zeker van te zijn dat de functie niet wordt geactiveerd.

Facebook zegt dat gezichtsherkenning ervoor zorgt dat het gebruik van het platform veiliger wordt voor de gebruiker omdat derden op deze manier moeilijker toegang krijgen tot persoonlijke gegevens. Facebook zegt dat de software andere gebruikers tegenhoudt om één van uw foto’s te gebruiken als eigen profielfoto. Ook mensen met een visuele handicap kunnen op deze manier anderen op foto’s identificeren. In beide gevallen wordt bij de keuze voor gezichtsherkenning het privacy aspect compleet ondergesneeuwd. Gebruikers worden ‘gewaarschuwd’ voor een vermindering van beveiliging als ze gezichtsherkenning niet accepteren.

Dit is in tegenstelling tot de GDPR- uitgangspunten van « privacy by design » (bescherming van privacy van bij het begin) en « by default » (een standaardinstelling die gunstig is voor de bescherming van de privacy) aangezien de gebruiker wordt gestuurd naar een standaard gebruikersinstelling die geen respect opbrengt voor privé-gegevens.

 

Misleidende pop-up vensters

De Noorse consumentenrechtenraad vermeldt ook problemen met de pop-ups die Microsoft, Facebook en Google gebruiken om toestemming te vragen en informatie te bezorgen aan gebruikers. De gebruikers die het verschijnen van gepersonaliseerde advertenties willen desactiveren krijgen van Google volgende melding te zien: « Als u verder gaat met deze functie uit te schakelen, dan zal u advertenties blijven zien, maar zullen ze minder relevant voor  u worden » . Er wordt met geen woord gerept over de nadelen

Test Aankoop en haar Spaanse, Italiaanse en Portugese zusterorganisaties schreven beide bedrijven aan om hen te confronteren met de resultaten van het Noorse onderzoek. Ze vroegen om een duidelijke reactie en specifieke oplossingen voor de problemen die zich stellen.

 

Test Aankoop start formeel met groepsvordering tegen Facebook

Dit toont aan dat Facebook sinds het in werking treden van de GDPR-regelgeving op 25 mei nog steeds niet de bestaande privacy- en databeschermingswetten respecteert. Het Cambridge Analytica schandaal was maar het topje van de ijsberg.

Daarom heeft Test Aankoop samen met zusterorganisaties in Spanje, Italië en Portugal, beslist om een groepsvordering op te starten tegen Facebook met de eis voor financiële compensatie van minimum €200 per gebruiker voor het misbruik van hun persoonlijke data.

Test Aankoop heeft de groepsvordering neergelegd op 25 juni bij de rechtbank van koophandel. De inleidende zitting zal plaatsvinden op 29 oktober. Meer dan 20.000 deelnemers schreven zich reeds in op de webpagina voor de groepsvordering: www.test-aankoop.be/facebook.

Server Error
Server Error