#content#
Test Aankoop vs. Facebook : de tweede stap in een lange strijd
28 okt 2018Historisch
In maart barstte het schandaal rond « Cambridge Analytica » los en werd het gebruik door Facebook van gebruikersgegevens onder de aandacht gebracht, zonder dat die gebruikers zich hiervan bewust waren. Laat staan dat ze ook akkoord gingen. Sinds 2014, werden er zo meer dan 50 miljoen gebruikers « in geluisd ». Als gevolg van deze onthullingen richtten Test Aankoop en zijn zusterorganisaties in Italië, Spanje en Portugal een formele ingebrekestelling aan de social media reus met de vraag welke maatregelen hij zou nemen om de gevolgen van de door consumenten opgelopen schade te herstellen en om de toepassing van het respecteren van de consumentenrechten te garanderen.
Het dossier gaat vooruit
Ondanks alles gebeurde er niets en dus legde Test Aankoop op 25 juni jl. voor de Brusselse handelsrechtbank een verzoek neer tot collectieve rechtsvordering met als inzet het bekomen van een schadevergoeding voor de gebruikers. Gelijktijdig komt de Belgische consumentenorganisatie ook tussen in een lopende rechtszaak in de V.S. waarbij een ontwikkelaar van applicaties een mededingingszaak heeft aangespannen tegen Facebook om de openbaarheid te eisen van informatie betreffende het economisch model van het sociaal netwerk en meer bepaald het verzamelen en beheren van de persoonlijke gegevens van zijn gebruikers.
Nu maandag zal een eerste hoorzitting plaatsvinden voor de handelsrechtbank van Brussel, waarbij het vervolg van de procedure zal worden vastgelegd en een kalender voorgesteld.
“My Data is Mine”
Tot nu toe hebben zich reeds meer dan 33.000 personen gemanifesteerd en interesse getoond in de door Test Aankoop gelanceerde collectieve vordering. Wij eisen een compensatie van 200 euro per consument voor dit misbruik van persoonlijke gegevens. Deze som houdt rekening met het commercieel voordeel dat Facebook hieruit heeft gehaald door de verbruikersgegevens te delen met derden, alsook de waarde van gedeelde gegevens door gebruikers op Facebook. U kan trouwens nog steeds inschrijven.
Dit is bovendien slechts een van de vele voorbeelden van een economisch model dat is gebaseerd op het (onterecht) gebruik van gegevens zonder dat gebruikers correct worden ingelicht of zij hiervoor een expliciete toestemming hebben gegeven. Want uiteindelijk bent u als eigenaar van uw gegevens, de enige die hierover controle mag hebben.