Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Regelgeving betreffende de veiligheid van producten

Smartwatches voor kinderen: #WatchOut !

18 okt 2017

Smartwatches voor kinderen die ook over een GPS-tracker beschikken zijn een groeiende business. Ook in België. Uit een test van enkele van deze kinderhorloges door de Noorse consumentenorganisatie Forbrukerradet blijkt evenwel dat  deze een loopje nemen met de privacy van de kinderen, niet alleen een vals gevoel van veiligheid creëren maar bovenal ook echt onveilig zijn. Het is duidelijk: deze smartwatches met GPS-tracker horen niet thuis in de winkel of webshop en al helemaal niet om de pols van kinderen! Test Aankoop vraagt de FOD Economie en de Privacycommissie dan ook om onmiddellijk op te treden.

 

Kindersmartwatches : heel wat gebreken blootgelegd

Smartwatches met GPS-tracker voor kinderen, je vindt ze steeds meer en meer, in alle kleuren en maten. Het zijn een soort van mobiele telefoons aan de pols van kinderen die toelaten dat ouders via een app op hun smartphone in contact kunnen blijven met hun kinderen, hun bewegingen kunnen volgen en op elk moment weten waar ze zich precies bevinden. Sommigen hebben ook een SOS-knop die de kinderen kunnen indrukken wanneer ze in de problemen zitten. Toegegeven, het klinkt dan wel allemaal zeer aantrekkelijk in de oren van bezorgde ouders, de realititeit is evenwel anders. Van producten die real-time location tracking en communicatie met kinderen toelaten, namen, foto’s en geolocatie data bijhouden, zou je verwachten dat ze hoge beschermingsstandaarden hanteren. Helaas, de Noorse consumentenorganisatie Forbrukerradet testte een aantal smartwatches voor kinderen[1] en legde een heel aantal gebreken bloot.

 

Gewoonweg onveilig

De Noorse tests toonden ook aan dat de controle over de smartwatch vrij eenvoudig kon worden overgenomen. Met andere woorden : een vreemde kan vrij simpel het kind in kwestie volgen, afluisteren en ermee communiceren. Daarnaast kan de smartwatch extern zo worden gemanipuleerd dat het aangeeft dat een kind zich op een bepaalde plaats (vb. op school) bevindt, terwijl dat in praktijk helemaal niet (meer) zo is.  Daarenboven genereren de smartwatches heel wat gevoelige en persoonlijke gegevens over de kinderen terwijl het niet duidelijk is wat er met die data gebeurt. Behoudens één geval, waar werd aangegeven dat de data voor marketing doeleinden zou worden gebruikt, werd daar in de algemene voorwaarden van de geteste producten met geen woord over gerept. Dit terwijl de consument altijd het recht heeft te weten wat er met zijn gegevens gebeurt.

Via een SOS-knop spelen de smartwatches in op het veiligheidsgevoel en de gemoedsrust van ouders. Deze knop alarmeert de ouders wanneer het kind zich in de problemen bevindt of een bepaald gebied verlaat.  Uit de tests blijkt echter dat net die functies het het vaakst laten afweten. Wat rest is dus een louter vals gevoel van veiligheid. “Met het internet verbonden speelgoedproducten worden zomaar op de markt gegooid zonder dat ze aan de nodige vereisten voldoen inzake consumentenbescherming, privacy én veiligheid. Zowel de industrie als de autoriteiten dragen een grote verantwoordelijkheid en moeten er voor zorgen dat kinderen geen gevaar lopen door deze onveilige producten”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop.

 

Ook in België!

Sommige van de smartwatches met GPS-tracker die door de Noorse consumentenorganisatie onder de loep werden genomen, zijn ook verkrijgbaar op de Belgische markt.[1]  Het gaat enerzijds om het product “Gator 2” en anderzijds om de app Se Tracker (beschikbaar voor iOS en Android) waarmee minstens twee smartwatches, “T2C-2” en “Wonlex”, zijn uitgerust. Ze worden online verkocht via gespecialiseerde sites zoals Track2connect.be (een model op basis van de SeTracker-app) of FollowFast.be (het Gator 2-model). Op Groupon.be loopt momenteel een aanbod voor een kinderhorloge op basis van de Se Tracker-app.  Daarnaast vind je in de grotere online electronicawinkels zoals Coolblue, Bol.com, MediaMarkt ook een aanbod aan smartwatches met GPS-tracker voor kinderen, maar deze vielen buiten het bereik van het Noorse onderzoek."

Volgens de consumentenorganisatie horen deze smartwatches niet thuis in de (web)winkel en al helemaal niet om de pols van de kinderen ! Test Aankoop heeft de resultaten van het onderzoek dan ook overgemaakt aan de FOD Economie en de Privacycommissie en vraagt hen onmiddellijk op te treden. Test Aankoop vraagt ook aan de bevoegde Belgische autoriteiten en ministers om heel deze sector onder de loep te nemen.



[1] Gator 2, Tinitell, Viksjfjord en Xplora

[2] Bijvoorbeeld: Kurio (Mediamarkt), One2Track (verschillende verkoopskanalen, o.a. Coolblue), DokiWatch (Coolblue), HellOO (Coolblue), Linkoo Pop (https://www.mylinkoo.eu/en/; fnac), Kiwip Watch (amazon.fr)

Server Error
Server Error