Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Veiligheid van motorvoertuigen

#EURONCAP2025

12 sep 2017

Euro NCAP, de partnerorganisatie van Test Aankoop die de veiligheid van auto’s test, viert zijn twintigste verjaardag.  20 jaar van vooruitgang en toekomst voor de veiligheid van passagiers, jong en minder jong, voetgangers en fietsers...

Vooruitgang en veiligheid, de sleutelwoorden !

Vroeger was alles beter, denken we nogal makkelijk, maar dat geldt dan toch niet voor de veiligheid op onze wegen. In de Europese Unie vielen begin deze eeuw nog ruim 50 000 doden per jaar op de weg. Tegen 2015 was dat cijfer gehalveerd. Heel wat factoren hebben hier een rol in gespeeld: campagnes tegen drankgebruik en overdreven snelheid, investeringen in betere weginfrastructuur, meer politiecontroles. Minder zichtbaar maar minstens zo belangrijk voor de dalende cijfers zijn de verbeteringen aan de auto’s zelf. En die zouden er niet gekomen zijn zonder de crashtests die de onafhankelijke organisatie Euro NCAP uitvoert.

 

De “Beste Koop” op een onafhankelijke en objectieve manier testen

Zij koopt – anoniem – van elk te testen model verschillende exemplaren en rijdt die vervolgens compleet aan diggelen in een testlaboratorium. Geavanceerde apparatuur die in de auto’s en de testdummy’s is aangebracht, registreert feilloos welke impact een botsing heeft op mens en machine. Niet alleen de veiligheid van de bestuurder wordt gemeten, ook die van de kinderen in kinderstoeltjes achterin en die van de voetganger die wordt aangereden. Sinds vorig jaar kunnen auto’s twee beoordelingen krijgen: één voor de veiligheidsvoorzieningen in de standaardversie en één voor de aanvullende voorzieningen die als optie in het zogenaamde veiligheidspakket zitten.

 

20 jaar inspanningen, investeringen en resultaten

Te bedenken dat auto’s 20 jaar geleden airbags en ABS slechts als een optie hadden, en bestuurders niet aan hun autogordel werden herinnerd. Niet dat er geen crashtests bestonden.  Maar die hoefden alleen te voldoen aan enkele wettelijke basisvereisten.  Zo was het ook onmogelijk voor consumenten om de veiligheid van auto’s te vergelijken.

 

Tot 1997. In dat jaar pakte het pas opgerichte Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) uit met de resultaten van zijn eerste crashtests bij kleine auto’s zoals Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Renault Clio en Nissan Micra. De meeste auto’s haalden matige scores. Natuurlijk gingen de autoconstructeurs meteen op hun achterste benen staan. Ze vonden de criteria veel te streng, het was zogezegd onmogelijk om een hoge score te halen. Vijf maanden later werd het tegendeel bewezen door – het zal niet verbazen – de Volvo S40. In de jaren die volgden, rijpten stilaan de geesten van de autofabrikanten. Steeds meer wagens bleken te voldoen aan de eisen.

 

Intussen heeft de organisatie al 630 automodellen beoordeeld na zo’n 1 800 crashtests. Kosten: 160 miljoen euro, en dat is zonder de prijs van de auto’s. Test Aankoop is betrokken bij de crashtests als lid van ICRT, een koepel van ruim 30 consumentenorganisaties wereldwijd. ICRT is een van de stichtende partners van Euro NCAP.

 

Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop: “Test Aankoop en haar Europese zusterorganisaties verheugen zich over de samenwerking binnen Euro NCAP, de drijfveer achter meer veiligheid van auto’s.  Na elke crashtest wordt vooruitgang geboekt.  Investeringen die elke euro meer dan waard zijn

Server Error
Server Error