Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Telecommunicatie

Proximus-decoders : Test-Aankoop stuurt ingebrekestelling en dreigt met class-action-procedure

15 sep 2016

Recent stelde Proximus haar klanten die een V3 – decoder hadden gekocht tussen 2008 en 2013, voor om twaalf maanden lang een nieuw exemplaar gratis te huren omdat hun oude decoder hen niet zou toelaten om nog langer gebruik te maken van de diensten van Proximus TV na 31 januari 2017. Om van dit ‘aanbod’ gebruik te maken, moesten de betrokken klanten antwoorden op een brief van hun operator voor 25 juni 2016. Dit hoewel hun decoder nog perfect bruikbaar is tot 31 januari 2017. Voor Test-Aankoop is deze periode van ‘gratis’ huur maar effectief kosteloos voor zes maanden. Ondanks verschillende brieven en ontmoetingen met Proximus kwam er geen oplossing uit de bus. Test-Aankoop stelt de operator nu in gebreke om de looptijd van de huur van de decoder te doen ingaan op 1 februari 2017 voor alle betrokken klanten en dreigt met het indienen van een groepsvordering.

Gegijzeld

Afgelopen maand juni kondigde Proximus aan dat alle personen die hun decoder hadden gekocht tussen 2008 en 2013, een nieuwe zouden moeten huren. De reden die daarvoor naar voren werd geschoven was dat de oude V3 decoders binnenkort niet meer in staat zouden zijn om Proximus TV aan te bieden. Dit als gevolg van een modernisering van de dienstverlening van het bedrijf. Alleen een huurformule van een nieuwe decoder zou voortaan mogelijk zijn hetgeen een aanzienlijke kost zou betekenen op de maandelijkse factuur. Een slecht vermomde tariefverhoging, zeg maar. Een decoder kost bij aankoop tussen de 200 en 250 EUR, terwijl de huur ervan de consument maandelijks zo’n 8 EUR kost, ofwel 96 EUR per jaar. Dit wil zeggen dat na twee jaar huur, de consument zijn decoder heeft afbetaald. Vanzelfsprekend houden consumenten hun decoder gedurende een langere periode dan twee jaar. Een klant die bijvoorbeeld al een decoder heeft sinds 2011, betaalde al 550 EUR ofwel dubbel zoveel als de aankoopwaarde van zijn decoder. Ter vergelijking : een Franse klant van Orange betaalt slechts 3 EUR per maand voor zijn decoder.

Bovendien hebben verschillende klanten enkele jaren geleden een decoder gekocht en zien zij zich nu geconfronteerd met extra kosten en een onbruikbare ‘oude’ decoder. Het is niet de eerste keer dat consumenten op die manier worden gegijzeld door hun operator. In 2014 bijvoorbeeld, was het Telenet die haar SD decoders verving door HD-modellen en haar klanten hiermee voor het blok zette. Door toedoen van Test-Aankoop deed Telenet een toegeving voor een 5-jarige ondersteuning voor alle decoders geactiveerd sinds 2 april 2009.

Proximus in gebreke gesteld

Waarom zet Proximus haar klanten onder druk om snel een gratis huuraanbod te aanvaarden wanneer het bedrijf nieuwe decoders in stock heeft en de ‘oude’ exemplaren nog werken tot 31 januari volgend jaar ? Waarom aan de klanten de indruk geven dat ze een goede zaak doen door dit aanbod van twaalf maanden gratis huur te aanvaarden terwijl die twaalf maanden in realiteit maar zes maanden zijn ? Nu de strijd tegen geplande veroudering actueler is dan ooit, moedigt Proximus haar klanten aan om perfect functionerende decoders bij het afval te zetten. 

Al deze bedenkingen werden door de consumentenorganisatie aan Proximus overgemaakt. Zonder genoegzaam antwoord echter. Het verzoek van Test-Aankoop is nochtans simpel : de looptijd van gratis huur van de nieuwe decoder mag ten vroegste beginnen lopen op 1 februari 2017 opdat consumenten effectief van een gratis gebruik van twaalf maanden zouden kunnen profiteren. De consumentenorganisatie geeft Proximus vijftien dagen de tijd om aan deze eis te voldoen. Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven, zal ze een groepsvordering opstarten. 

Server Error
Server Error