Server Error
Server Error
Server Error
Server Error
Digitale omgeving

Pas op met wat je prijs geeft online

10 nov 2015
De zaak Facebook vs. de Privacycommissie toont nog maar eens aan dat bedrijven niet altijd de regels respecteren die persoonlijke gegevens moeten beschermen. Maar zelfs als het regelgevend kader wél wordt gerespecteerd, is iedereen er zich dan van bewust welke gegevens hij doorgeeft aan het bedrijf achter een app of netwerksite en wat daar precies mee gebeurt? Test-Aankoop lanceert een korte sensibiliseringsvideo om daar de aandacht op te vestigen.

Facebook veroordeeld 

Gisteren heeft de kortgedingrechter van eerste aanleg in Brussel uitspraak gedaan in de zaak van de Privacycommissie tegen Facebook. Hierin geeft de rechtbank de Privacycommissie gelijk en oordeelt het dat Facebook moet stoppen met het volgen en registreren van het internetverkeer van personen die surfen vanuit België en daarvoor geen ondubbelzinnige toestemming hebben gegeven.  Facebook plaatst de cookies omdat ze zo gegevens kan verzamelen die bruikbaar zijn voor adverteerders en er op die manier geld kan aan verdienen. 

Volgens de Privacycommissie is de uitspraak duidelijk: als iemand een Facebook-account heeft, mag het bedrijf zijn gedrag op internet niet volgen. Wil de netwerksite dit toch doen, dan moet Facebook hiervoor voortaan uitdrukkelijk  de toestemming vragen. 

Maar wat als de surfer wél zelf een Facebook-account heeft? Dan wordt ervan uit gegaan dat hij die toestemming wél gegeven heeft. Dit is overigens niet alleen het geval bij Facebook, maar ook bij tal van andere apps. Instagram, WhatsApp, Skype, Google Translate,… allemaal vragen ze bij het installeren toegang tot de persoonlijke gegevens van de gebruikers. Op die manier geven consumenten meer en meer persoonlijke gegevens prijs, zonder hier al te veel bij stil te staan.   

En u? Gaat u akkoord met het geven van uw gsm-nummer om een brood te kopen?

Om consumenten hierop attent te maken, lanceert Test-Aankoop nu een ludiek filmpje gemaakt door de collega’s van de Deense consumentenorganisatie Forbrugerrådet Tænk.  Met een verborgen camera werd gefilmd hoe mensen reageren wanneer bij de bakker om dezelfde persoonlijke gegevens wordt gevraagd als bij de apps. De reacties spreken boekdelen!

Met deze video wil Test-Aankoop de vele gebruikers van apps en sociale media bewust maken van hetgeen ze prijs geven door deze te gebruiken. Tegelijkertijd vraagt de consumentenorganisatie dat bedrijven niet meer persoonlijke gegevens van hun klanten verzamelen dan nodig voor het goed functioneren van hun app of site, en de uitdaging aangaan om ook met elkaar te concurreren op het vlak van de privacybescherming die ze aan hun klanten aanbieden. Op die manier kan de consument ook effectief kiezen voor een bedrijf dat privacybescherming hoog in het vaandel draagt. Vandaag hebben ze die keuze vrijwel niet. 


Server Error
Server Error